شینزو آبه به چین هشدار داد: حمله به تایوان “خودکشی اقتصادی” است

توکیو: شینزو آبه، نخست وزیر اسبق ژاپن، گفت چین باید آگاه باشد که هر گونه بحران با تایوان، ژاپن و متحدش آمریکا را به دنبال خواهد داشت و نسبت به وضعیت وخیم در صورت اقدام نظامی پکن علیه تایپه هشدار داد.
آبه روز چهارشنبه با ارائه یک سخنرانی ویدئویی برای حضار در تایوان گفت که اقدامات چین قدرتمندتر در قبال ژاپن و تایوان احتمالا پیچیده تر می شود و مرز بین جنگ و صلح را محو می کند. این اظهارات برخی از مهمترین اظهارات یک سیاستمدار برجسته توکیو در مورد تنش در تنگه تایوان بود.
آبه گفت: «یک ماجراجویی نظامی راهی برای خودکشی اقتصادی خواهد بود. ما باید تکرار کنیم که روابط صلح آمیز بین چین و تایوان تنها گزینه است.
اظهارات آبه که سال گذشته به دلیل بیماری از سمت نخست وزیری کنار رفت، پس از آن بیان شد که چین روز یکشنبه در واکنش به دیدار گروهی از قانونگذاران آمریکایی، هواپیماهای جنگی جدیدی را به سمت تایوان فرستاد. حزب کمونیست چین علیرغم اینکه هرگز بر آن حکومت نکرده است، این جزیره را بخشی از قلمرو خود می داند و به دنبال جلوگیری از هرگونه تعامل رسمی با سایر کشورها است.
حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان ادعا می کند که این جزیره یک کشور مستقل واقعی است که در انتظار به رسمیت شناختن بین المللی گسترده تر است و بخشی از قلمرو چین نیست.
آبه گفت: «هر گونه تهاجم مسلحانه به تایوان تهدیدی جدی برای ژاپن خواهد بود». وی افزود: «بحران تایوان یک بحران ژاپن و بنابراین بحرانی برای اتحاد ژاپن و آمریکا خواهد بود.
آبه گفت که مردم دموکرات باید به طور مداوم به شی و مقامات حزب کمونیست چین یادآوری کنند که راه اشتباه را انتخاب نکنند. او گفت، در حالی که چین بزرگ است، پیوندهای آن با بقیه جهان به این معنی است که هرگونه تجاوز از طرف آن به اقتصاد خود آسیب می رساند.
قانونگذاران ارشد ژاپنی که از سرکوب پکن در هنگ کنگ وحشت زده شده اند، به طور فزاینده ای درباره اهمیت تایوان برای امنیت ژاپن صحبت می کنند که باعث عصبانیت پکن شده است.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر کنونی، گفته است که تنگه تایوان ممکن است مشکل دیپلماتیک بعدی پیش روی توکیو باشد، و ژاپن باید به دنبال همکاری با تایوان و کشورهایی باشد که ارزش های آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون در آن مشترک است.
آبه همچنین از تایوان خواست تا صدای بیشتری در صحنه جهانی از جمله در سازمان بهداشت جهانی داشته باشد و گفت که از تلاش تایپه برای پیوستن به توافقنامه تجاری منطقه ای مشارکت ترانس پاسیفیک حمایت می کند. چین نیز به دنبال پیوستن به این شراکت است و رهبران فعلی ژاپن نظر روشنی در مورد نحوه رسیدگی به درخواست های رقیب ارائه نکرده اند.