شیومارا کاسترو اولین رئیس جمهور زن هندوراس شد

کاسترو، یک سوسیالیست دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته پس از مبارزات انتخاباتی در دستور کار رادیکال برای مقابله با سال ها حکومتداری که با فساد و رسوایی گرفتار شده بود، به پیروزی قاطع دست یافت. او قول داد که فقر را کاهش دهد و قوانین سقط جنین را آزاد کند.

“دویست سال ها از اعلام استقلال ما می گذرد. کاسترو در سخنرانی مراسم تحلیف خود گفت: ما در حال شکستن زنجیرها و شکستن سنت ها هستیم.

حزب کاسترو، حزب آزادی و پایه گذاری مجدد (Libre) در نوامبر 2021 با برتری بیش از 14 امتیاز نسبت به نزدیکترین رقیب خود، نصری آسفورا، شهردار پایتخت و نامزد حزب ملی خوان اورلاندو هرناندز، رئیس جمهور مستعفی، پیروز شد.

کاسترو با کسب 51 درصد از آرا و 1.7 میلیون رای، بیشترین تعداد آرا را در تاریخ این کشور به دست آورد که نشان دهنده تمایل مردم برای تغییر است.

کاسترو و همسرش، رئیس جمهور سابق مانوئل زلایا، روز پنجشنبه هنگام ورود به ورزشگاه ملی در تگوسیگالپا از هواداران استقبال می کنند.

به گزارش وب سایت حزب لیبره، کاسترو، 62 ساله، سال های اولیه خود را وقف زندگی خانوادگی کرد، با تاجر و سیاستمدار مانوئل زلایا در 19 سالگی ازدواج کرد و چهار فرزند خود را در حین مدیریت مشاغل خود بزرگ کرد.

زلایا به عنوان رئیس جمهور هندوراس انتخاب شد اما در سال 2009 در یک کودتای نظامی از قدرت برکنار شد. کار سیاسی کاسترو با تلاش او برای بازگشت همسرش به قدرت آغاز شد و در سال‌های 2013 و 2017 برای ریاست جمهوری نامزد شد.

از بانوی اول تا اولین رئیس جمهور زن: با رهبر جدید هندوراس شیومارا کاسترو آشنا شوید

وعده کاسترو برای از بین بردن مشکلات سیستماتیک پشت فقر، از جمله ناامنی اقتصادی، نابرابری، فساد و خشونت – برخی از علل ریشه ای مهاجرت به شمال – نه تنها در میان رای دهندگان محبوبیت دارد، بلکه او را به متحدی جذاب تبدیل کرده است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، که بر تلاش های کاخ سفید برای جلوگیری از جریان مهاجران به مرز جنوبی ایالات متحده نظارت می کند، از جمله افرادی بود که در مراسم تحلیف حضور داشت.

هریس روز پنجشنبه به طور علنی به کاسترو تبریک گفت و تاکید کرد که چگونه دو کشور می توانند با یکدیگر برای تقویت رونق اقتصادی و مقابله با فساد همکاری کنند.

هریس در جریان دیدار دوجانبه با رئیس جمهور تازه تحلیف شده گفت: «می خواهم علناً انتخاب شما را تبریک بگویم. من مشتاقانه منتظر بسیاری از زمینه‌های مشارکت، از جمله کاری که می‌توانیم برای رسیدگی به رونق اقتصادی هندوراس انجام دهیم، هستم.»

با این حال، تغییر و تحولات اخیر در حزب خود کاسترو می‌تواند توانایی او را برای تحقق وعده‌های تبلیغاتی مختل کند.

روز یکشنبه، گروهی از قانونگذاران لیبره بر سر انتخاب کاسترو به عنوان رئیس کنگره شورش کردند که منجر به انشعاب در کنگره تازه منتخب شد که به طور بالقوه می تواند منجر به بازپس گیری کنترل مجلس توسط حزب ملی شود.

این شکست به این معنی است که کاسترو با واقعیتی مواجه است که اکنون کشور را رهبری می کند، اما بدون حمایت برخی از حزبش و متحدانش در کنگره.

پریسیلا آلوارز، کارا فاکس، سام فوسوم و جاسمین رایت از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.