شی جین پینگ به دلیل از دست دادن اجلاس جهانی آب و هوا با انتقاد مواجه می شود

پکن: رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، پس از اینکه از نشست جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی اجتناب کرد، با وجود اینکه کشوری است که یک چهارم انتشار کربن در جهان را دارد، با انتقاد از سراسر جهان روبرو شده است.
COP26، اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی توسط سازمان ملل متحد (UNO) در گلاسکو برگزار شد.
به گفته یک اندیشکده مستقر در کانادا، کارشناسان موافقند که بدون کاهش بزرگ در انتشار گازهای گلخانه ای چین، جهان نمی تواند در مبارزه با تغییرات آب و هوایی پیروز شود.
غیبت رئیس جمهور چین شی جین پینگ در اجلاس آب و هوای COP26 به ناامیدی همه جانبه منجر شده است. انجمن بین المللی حقوق و امنیت (IFFRAS) گفت: اعتقاد بر این است که وقتی بزرگترین عامل آلوده کننده محیط زیست ظاهر نشود، جلوگیری از تغییرات آب و هوایی دشوار است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که از جلو در اجلاس رهبری می‌کرد، در انتقاد از چین به دلیل نادیده گرفتن اجلاس سران و ناتوانی در نشان دادن رهبری در بحران آب و هوا، شدیداً انتقاد کرد.
بایدن گفت که زمانی که بیش از 120 رهبر جهان دو روز را در مورد چگونگی محدود کردن افزایش دمای جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح پیش از صنعتی شدن به بحث گذاشته بودند، این یک “اشتباه بزرگ” بود که همتای چینی خود را برای شرکت در این اجلاس انتخاب کرد.
او همچنین به روسیه و رئیس جمهور آن ولادیمیر پوتین که نیز از نشست آب و هوای COP26 دور ماند، گفت: “آنها حاضر نشدند. این یک مسئله عظیم است و آنها فقط رفتند.” رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که چگونه آنها ادعا می کنند که ردای رهبری دارند؟
باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، چین و روسیه را به دلیل غیبت رهبران آنها در نشست گلاسکو نیز مورد انتقاد قرار داده بود. او گفت: «این دلسردکننده است که می‌بینیم رهبران این گازهای گلخانه‌ای بزرگ از شرکت در جلسات گلاسکو خودداری کردند.
اوباما که در میزگردی در این نشست شرکت داشت گفت: «برنامه های ملی آنها تا کنون منعکس کننده چیزی است که به نظر می رسد فقدان فوریت و تمایل خطرناک این دولت ها برای حفظ وضعیت موجود است و این مایه شرمساری است». IFFRAS گزارش داد.
ادعای چین مبنی بر اینکه انرژی پاک را تحت پروژه های BRI خود مانند انرژی خورشیدی، بادی و برق آبی ترویج می کند، در آزمون موشکافی تاب نمی آورد. در میان وام های بخش انرژی ارائه شده توسط بانک توسعه چین و اگزیم بانک چین در کشورهای BRI، بخش های نفت، گاز و نفت همچنان 43 درصد از وام ها را تشکیل می دهند و پس از آن 18 درصد در بخش زغال سنگ است.
این اندیشکده با استناد به مطالعه ورلد، می‌گوید: «داده‌ها نشان می‌دهد که بیشتر معاملات چین در انرژی و حمل‌ونقل در دوره مورد بررسی (2014 تا 2017) به بخش‌های کربن فشرده مرتبط بوده و همسویی قوی با اولویت‌های کم کربن نشان نداده است. موسسه منابع و مرکز سیاست توسعه جهانی گزارش دادند.
طرحی که چین برای انتشار گازهای گلخانه ای در آستانه COP26 ارائه کرد، یعنی دستیابی به اوج انتشار کربن تا سال 2030 و صفر انتشار کربن خالص تا سال 2060، اهداف تعیین شده بیش از یک سال پیش، توسط تحلیلگران “ناامید کننده” بود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و نمایندگان کشورهای توسعه یافته حاضر در نشست گلاسکو، موضع خود را در برابر چین سخت تر کردند.
آنها می‌خواستند چین در حذف تدریجی زغال‌سنگ بسیار فراتر برود. شاید این امر باعث شد که نماینده چین در گلاسکو ژی ژنهوا پس از پایان جلسه با همتای آمریکایی خود جان کری توافقنامه ای را امضا کند تا تلاش ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، از جمله مقابله با متان و جنگل زدایی غیرقانونی، و تشکیل یک گروه کاری برای تمرکز بر “افزایش یابد. IFFRAS گزارش داد که اقدامات مشخص و افزایش اقدامات در دهه 2020.
با این حال، تحلیلگران خاطرنشان می کنند که در غیاب شی جین پینگ، رهبر چین در کنفرانس، پکن اهمیت چندانی به این کارگروه نخواهد داد.
به نقل از یک گزارش بی بی سی، IFFRAS گزارش داد که چین در سال 2006 به بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن در جهان تبدیل شد و اکنون مسئول بیش از یک چهارم کل انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است.
طبق IFFRAS، رئیس جمهور شی جین پینگ از شرکت در اجلاس آب و هوا امتناع کرد، احتمالاً به این دلیل که انتظار می رفت چین در COP26 به دلیل عدم تعهداتش برای کاهش این موارد تحت نظارت شدید قرار گیرد. نه تنها آلودگی هوا، صنایع پکن همچنین در انتشار جیوه، یک نوروتوکسین مضر، در جهان پیشتاز هستند.
در گزارش سفارت آمریکا در گرجستان آمده است که آلودگی هوای مضر نه تنها مردم چین بلکه سلامت جهانی و اقتصاد جهان را نیز تهدید می کند. به گزارش IFFRAS، طبق این گزارش به نقل از مجله پزشکی The Lancet، در سال 2017 حدود 1.24 میلیون نفر بر اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در جمهوری خلق چین جان خود را از دست دادند.
مایکل آر پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، گفت: «بیش از حد اقتصاد حزب کمونیست چین بر اساس بی‌توجهی عمدی به کیفیت هوا، زمین و آب است.»