شی جین پینگ: روسیه و چین باید روابط خود را در گروه های چندجانبه تقویت کنند

پکن: رئیس جمهور شی جین پینگ از روسیه خواست تا به تقویت روابط کشورهایشان در گروه های چندجانبه کمک کند، زیرا هر دو کشور به دنبال مقابله با نظم جهانی تحت رهبری ایالات متحده هستند که به طور فزاینده ای در آن منزوی شده اند.
شی به نخست وزیر چین گفت: «چین مایل است با روسیه همکاری کند تا به حمایت قاطع از یکدیگر در موضوعات مربوط به منافع اصلی و تقویت همکاری در عرصه های چندجانبه ادامه دهد.» میخائیل میشوستین تلویزیون مرکزی چین روز چهارشنبه در پکن گزارش داد.
رهبر چین از سازمان ملل متحد نام برد که بر امنیت متمرکز است سازمان همکاری شانگهایبر اساس این گزارش، بلوک بازارهای نوظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی و همچنین گروه 20 به عنوان مکان هایی که پکن و مسکو می توانند بهتر با یکدیگر همکاری کنند.
رهبر روسیه احساسات شی جینپینگ را تکرار کرد و گفت: «روسیه مایل است با چین برای پیشبرد روند چند قطبی‌سازی و تحکیم نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین‌المللی همکاری کند.»
دنیایی چند قطبی در حال ظهور است که شامل جناح های رقیب است که عمدتاً به دلیل نگرش آنها نسبت به جنگ کرملین در اوکراین و ادعاهای ارضی پکن بر تایوان و رویه های اقتصادی بحث برانگیز تقسیم شده اند. این تقسیمات آخر هفته گذشته در نشست گروه هفت به نمایش گذاشته شد که در آن رهبران چین و روسیه را در یک بیانیه مشترک فراخواندند.
شی تلاش می کند تا امور جهانی را به دور از گروه های غربی تغییر جهت دهد تا جهانی را ایجاد کند که در آن چین بتواند بدون ترس از تهدید فشار اقتصادی یا نظامی از سوی ایالات متحده، منافع خود را گسترش دهد. اوایل این ماه، او میزبان افتتاحیه نشست حضوری چین و آسیای مرکزی بود که رهبران پنج کشور شوروی سابق را در جریان برگزاری G-7 در ژاپن گرد هم آورد.
سفر افتتاحیه میشوستین به عنوان نخست وزیر از چین در حالی انجام می شود که شی یک فرستاده ویژه به اوکراین و چندین کشور اروپایی اعزام کرده است. این سفرهای همزمان نشان می‌دهد که پکن چگونه تلاش می‌کند تا شی جینپینگ را به عنوان یک صلح‌ساز جهانی نشان دهد و در عین حال روابط با مسکو را که انتقاد غرب را برانگیخته است، متعادل کند.
پیش از این، رهبر روسیه که توسط ایالات متحده و بسیاری از متحدانش تحریم شده است، به لی کیانگ، نخست وزیر چین گفت که روابط بین روسیه و چین در “سطح بالایی بی سابقه” بودند.
وی گفت: «ویژگی آنها احترام متقابل به منافع یکدیگر، تمایل به پاسخگویی مشترک به چالش‌ها که با افزایش آشفتگی در عرصه بین‌المللی همراه است و فشار تحریم‌های غیرقانونی از سوی غرب جمعی است.»
روسیه با بادهای معکوس اقتصادی ناشی از کمپین تحریمی به رهبری آمریکا مواجه است که برای مجازات کرملین به دلیل تهاجم تمام عیار به همسایه اش طراحی شده است. چین از پیوستن به این کمپین خودداری کرده است و از زمان جنگ تجارت دوجانبه رونق گرفته است. صادرات چین به روسیه در ماه آوریل رکورد زد و 153 درصد نسبت به سال گذشته جهش کرد و به 9.6 میلیارد دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، میشوستین روز سه شنبه در یک مجمع تجاری در شانگهای گفت که تجارت دوجانبه به روسیه کمک کرده است تا “وابستگی خود به دلار” را کاهش دهد.
پکن همچنین در حال مبارزه با تحریم‌های آمریکا است، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تلاش می‌کند تا مانع از دسترسی اقتصاد شماره ۲ جهان به تراشه‌های پیشرفته شود. چین توانایی محدود خود را برای مقابله به مثل در این هفته با هدف قرار دادن واردات Micron Technology Inc، یک شرکت تراشه حافظه که جایگزینی آن برای چین نسبتاً آسان است، نشان داد.