شی جین پینگ چین از طرح توسعه بزرگ با متحدان آسیای مرکزی رونمایی کرد

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین روز جمعه از طرحی بلندپروازانه برای کمک به ارتقای آسیای مرکزی به سطح بعدی توسعه – از ایجاد شبکه‌های زیرساختی گرفته تا تقویت تجارت – و در عین حال اجتناب از “دخالت خارجی” رونمایی کرد.
شی در سخنرانی خود در اجلاس سران چین و آسیای مرکزی گفت: چین آماده هم افزایی استراتژی های توسعه با پنج کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است و تلاش های مشترکی برای ارتقای مدرنیزه کردن هر شش کشور انجام می دهد. شمال غربی چین
شی گفت: «جهان به آسیای مرکزی نیاز دارد که باثبات، مرفه، هماهنگ و به خوبی مرتبط باشد.
شی هشدار داد در عین حال، شش کشور باید با «مداخله خارجی» در امور داخلی کشورهای منطقه و تلاش برای برانگیختن «انقلاب های رنگی» مخالفت کنند و موضعی بدون مدارا در برابر تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی حفظ کنند.
شی گفت: «چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای بهبود اجرای قانون، امنیت و ساخت قابلیت دفاعی است.
اجلاس دو روزه در تاریخی جاده ابریشم شهر ژیان توسط رسانه‌های دولتی چین به عنوان پیروزی دیپلماسی منطقه‌ای چین معرفی شده است و رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان قبلاً قول حمایت از پکن را داده‌اند و همکاری‌های دوجانبه عمیق‌تر را قول داده‌اند.
انتظار می رود نمایش همبستگی همسایگان آسیای مرکزی چین به شدت با تصویر “منفی” پکن که در اجلاس سران ارائه می شود در تضاد باشد. گروه هفت رهبران در هیروشیما در آخر هفته.
ابراز اعتماد بالا از سوی همسایگان چین برای مقابله با اتهامات آمریکا در مورد دیپلماسی اجباری پکن مفید خواهد بود. گردهمایی پنج رئیس دولت شی جینپینگ در خاک چین بدون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز ظاهراً آسیای مرکزی را به حوزه نفوذ چین نزدیک‌تر می‌کند، زیرا تمرکز مسکو همچنان بر جنگ در اوکراین بسته است.
شی گفت که چین و کشورهای آسیای مرکزی باید اعتماد متقابل استراتژیک را تعمیق بخشند و همیشه در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی از جمله موارد مربوط به حاکمیت، استقلال، عزت ملی و توسعه بلندمدت از یکدیگر “حمایت واضح و قوی” ارائه کنند.