شی جین پینگ چین خواستار تدابیری علیه توسعه “ناسالم” اقتصاد دیجیتال است

شانگهای: رئیس جمهور شی جین پینگ خواستار بهبود مقررات و مدیریت اقتصاد دیجیتال چین برای محافظت در برابر توسعه “ناسالم” آن شده است زیرا پکن قصد دارد سهم این بخش را در رشد کشور تقویت کند.
شی در مقاله‌ای در نشریه کیوشی حزب کمونیست حاکم در روز شنبه، خواستار تمرکز بر حوزه‌های کلیدی از جمله مدارهای مجتمع، نمایشگرها، تجهیزات ارتباطی و سخت‌افزار هوشمند شد.
او گفت که چین باید “تعدادی شرکت با رقابت بین المللی و شرکت های زیست محیطی پیشرو با کنترل زنجیره های صنعتی را برای ایجاد خوشه های صنعت دیجیتال در سطح جهانی پرورش دهد.”
ما باید ببینیم که در مقایسه با کشورهای بزرگ و قدرتمند در اقتصاد دیجیتال جهانی، اقتصاد دیجیتال چین بزرگ است اما قوی نیست و سریع است اما برتر نیست.
شی همچنین خواستار تنظیم و استانداردسازی برای رفع حفره های نظارتی و جلوگیری از “انحصارات و گسترش بی رویه سرمایه” در دومین اقتصاد بزرگ جهان شد.
در مسیر توسعه سریع، اقتصاد دیجیتال چین نیز برخی بذرها و روندهای ناسالم و نامنظم را به نمایش گذاشته است که نه تنها بر توسعه سالم اقتصاد دیجیتال تأثیر می گذارد، بلکه قوانین و مقررات را نقض می کند و تهدیدی برای امنیت اقتصادی و مالی ملی است. او گفت.
چین همچنین باید سیستم امنیت ملی خود را با تمرکز بر تقویت سیستم‌های هشدار اولیه، پیشگیری و کنترل اقتصاد دیجیتال بهبود بخشد تا امنیت فناوری‌های کلیدی، صنایع و تأسیسات مهم، منابع استراتژیک و شرکت‌های پیشرو را تضمین کند.
مقاله شی به دنبال طرحی است که روز چهارشنبه توسط کابینه چین برای توسعه اقتصاد دیجیتال صادر شد که هدف آن افزایش سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی ملی با پیشبرد فناوری‌هایی مانند 6G و مراکز داده بزرگ است.
آن طرح همچنین چالش هایی از جمله فقدان ظرفیت نوآوری در حوزه های کلیدی و حکومت داری ضعیف را برجسته کرد.