صادرات تسلیحات آمریکا در سال مالی 2021 با 21 درصد کاهش به 138.2 میلیارد دلار رسید

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، در حالی که دولت بایدن از برخی از شیوه های تهاجمی تر فروش تسلیحات در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا دور شده است، فروش تجهیزات نظامی آمریکا به دولت های خارجی در آخرین سال مالی 21 درصد کاهش یافته و به 138 میلیارد دلار رسیده است. .
وزارت امور خارجه ایالات متحده ارقام فروش نظامی را برای سال مالی 2021 که در 30 سپتامبر به پایان رسید، فاش کرد. فروش شامل 3.5 میلیارد دلار بالگردهای تهاجمی AH-64E Apache به استرالیا و 3.4 میلیارد دلار هلیکوپترهای CH-53K به اسرائیل بود.
فروش تجهیزات نظامی ایالات متحده در سال مالی قبل بالغ بر 175 میلیارد دلار بوده است.
دولت پرزیدنت جو بایدن به دلیل تلفات غیرنظامیان در یمن از فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی فاصله گرفت و قصد دارد سیاست صادرات سلاح جدیدی را اعلام کند که بر حقوق بشر در ارزیابی فروش تسلیحات تاکید دارد.
سقوط سال 2021 پس از فروش یکباره بالای جت های جنگنده و موشک های هدایت شونده در آخرین سال دولت ترامپ اتفاق افتاد. عمده معاملات مالی 2020 شامل خرید 63 جت جنگنده اف-35 توسط ژاپن از لاکهید مارتین بود که 23 میلیارد دلار از کل آن سال را به خود اختصاص داد.
دو راه عمده برای خرید تسلیحات توسط دولت های خارجی از شرکت های آمریکایی وجود دارد: فروش مستقیم تجاری که بین یک دولت و یک شرکت مذاکره می شود. و فروش نظامی خارجی که در آن یک دولت خارجی معمولاً با یک مقام وزارت دفاع در سفارت ایالات متحده در پایتخت خود تماس می گیرد. هر دو نیاز به تایید دولت آمریکا دارند.
به گفته وزارت امور خارجه، فروش مستقیم نظامی توسط شرکت‌های آمریکایی از 124 میلیارد دلار در سال مالی 2020، 17 درصد کاهش یافت و به 103 میلیارد دلار در سال مالی 2021 رسید، در حالی که فروش سازماندهی شده از طریق دولت آمریکا از 50.8 میلیارد دلار در سال گذشته، 31 درصد کاهش یافت و به 34.8 میلیارد دلار در سال 2020 رسید.
در سال 2018، دولت ترامپ برنامه «خرید آمریکایی» را اجرا کرد که محدودیت‌های فروش نظامی را کاهش داد و در عین حال مقامات آمریکایی را تشویق کرد که نقش بزرگ‌تری در افزایش تجارت خارج از کشور برای صنعت تسلیحات ایالات متحده داشته باشند.