صربستان: ده ها مدرسه صربستان در پی تیراندازی های دسته جمعی در اوایل ماه مه تهدید به بمب گذاری شدند

بلگراد: در بحبوحه نگرانی های امنیتی پس از دو تیراندازی دسته جمعی در اوایل ماه جاری، از جمله یک مورد در یک مدرسه ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش گفت که ده ها مدرسه صربستان روز چهارشنبه تهدید به بمب گذاری شدند.
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که 78 مدرسه ابتدایی و 37 دبیرستان در بلگراد اوایل روز چهارشنبه از طریق ایمیل هشدارهایی دریافت کردند که گفته می شود مواد منفجره کار گذاشته شده است.
کلاس ها به تعویق افتاد و دانش آموزان با بررسی ساختمان ها توسط پلیس تخلیه شدند.
هیچ گزارشی مبنی بر کشف بمب در هیچ یک از مدارس گزارش نشده است و پلیس هنوز گزارش خود را منتشر نکرده است.
چندین تهدید مشابه در گذشته به آدرس مدارس ارسال شده است صربستان و سایر کشورهای منطقه، و هر بار نادرست بودن را ثابت کرده اند. با این حال، پس از تیراندازی های 3 و 4 مه که 18 کشته و 20 زخمی برجای گذاشت، این تهدیدها می تواند ترس های امنیتی را بیشتر افزایش دهد.
مقامات قبلاً پلیس را در مدارس مستقر کرده اند و سرکوب مسلحانه را آغاز کرده اند.
اولین تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در مرکز بلگراد زمانی رخ داد که یک پسر 13 ساله اسلحه پدرش را گرفت و تیراندازی کرد. یک روز بعد، یک جوان 20 ساله در دو روستای جنوب بلگراد به طور تصادفی با سلاح خودکار به سمت مردم شلیک کرد.
تیراندازی ها صربستان را حیرت زده کرد و فراخوان هایی را برای اقدام برانگیخت. ده ها هزار نفر در دو تظاهرات علیه خشونت پس از تیراندازی راهپیمایی کردند و تظاهرات بیشتری در روز جمعه برنامه ریزی شده است.
احزاب مخالف خواستار استعفای وزیران کشور و رئیس اطلاعات و لغو مجوز پخش سراسری دو شبکه حامی دولت به دلیل پخش محتوای خشونت آمیز و میزبانی جنایتکاران جنگی و جنایتکاران در برنامه خود هستند.
مخالفان نیز رئیس جمهور پوپولیست را متهم کرده اند الکساندر ووچیچ سخنان نفرت انگیز علیه منتقدان و سرکوب آزادی های دموکراتیک، که به گفته آنها به تنش ها و اختلافات در کشور آشفته بالکان دامن می زند.
ووچیچ این موضوع را رد کرده است. او برای 26 مه راهپیمایی خود را فراخوانده است در حالی که پیشنهاد می کند انتخابات زودهنگام تا سپتامبر برگزار شود.