صندوق بین المللی پول: اقتصاد افغانستان ممکن است در ماه های آینده 30 درصد یا بیشتر کوچک شود

کابل: صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داد که اقتصاد افغانستان، که از زمان تسلط طالبان بر کابل توسط طالبان در حال بدتر شدن است، ممکن است در ماه های آینده 30 درصد یا بیشتر کوچک شود.
بر اساس گزارشی که در آسیا تایمز منتشر شده است، از زمانی که طالبان حکومت منتخب دموکراتیک در افغانستان را سرنگون کرده است، وضعیت مالی این کشور پیوسته به سمت فروپاشی کامل اقتصادی در حال حرکت است.
آسیا تایمز با استناد به گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول گزارش داد که افغانستان به سمت آنچه که سازمان ملل هشدار می‌دهد می‌تواند یک وضعیت قحطی فاجعه‌بار باشد، می‌پیچد.
بی ثباتی اقتصادی را می توان از زمانی ردیابی کرد که نیروهای غربی تصمیم گرفتند نیروها را از کشور خارج کنند.
اکثر مجامع بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، اتحادیه اروپا، ایالات متحده کمک ها و کمک های خود به افغانستان را با شروع رژیم طالبان در کابل متوقف کردند.
در این گزارش آمده است که این اقدام در حالی صورت گرفت که جامعه بین‌المللی نمی‌خواست منابع مالی آنها به دست رژیمی بیفتد که تاکنون «گام‌های عملی کمی برای از بین بردن شبکه‌های جهادی فراملی در میان خود برداشته است».
علاوه بر امتناع از کمک، ایالات متحده همچنین دارایی 9.5 میلیارد دلاری افغانستان را که در بانک ها و مؤسسات مالی ایالات متحده نگهداری می شد، مسدود کرد.
آسیا تایمز گزارش داد، اگرچه چندین جامعه و کشور بین المللی دست خود را برای کمک به افغانستان دراز کرده اند، اما بعید است که شدت فروپاشی اقتصادی ناشی از تسلط طالبان به پایان برسد.
در ماه اکتبر، سازمان ملل متحد نیز گفته بود که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و انتظار می‌رود که همه خانواده‌ها به جز سه درصد در ماه‌های آینده به زیر خط فقر سقوط کنند.
پیش از آن، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از جهان خواسته بود در یک لحظه “ساخت یا شکست” برای کشور اقدام کنند.
گوترش به خبرنگاران در نیویورک گفت: «اگر ما اقدام نکنیم و به افغان‌ها کمک نکنیم تا این طوفان را پشت سر بگذارند، و این کار را به زودی انجام ندهیم، نه تنها آنها بلکه تمام جهان بهای سنگینی را خواهند پرداخت».