صندوق بین المللی پول: صندوق بین المللی پول می گوید فدرال رزرو آمریکا باید افزایش نرخ بهره را تسریع بخشد

واشینگتن: صندوق بین المللی پول روز جمعه اعلام کرد، با توجه به اینکه موج اخیر افزایش قیمت ها احتمالا برای مدتی نگران کننده خواهد بود، فدرال رزرو آمریکا باید زودتر نرخ بهره را افزایش دهد.
این یک توصیه مستقیم غیرمعمول از سوی وام دهنده بحران مستقر در واشنگتن بود که در شرایطی مطرح شد که افزایش تقاضا همراه با تنگناهای عرضه و کمبود مواد کلیدی مانند نیمه هادی ها، تورم مصرف کننده ایالات متحده را به بالاترین سطح خود در سه دهه اخیر رسانده است.
فدرال رزرو قبلاً سیگنال داده است که اقدامات محرک را با سرعت بیشتری حذف خواهد کرد و راه را برای افزایش نرخ وام تا قبل از اواسط سال 2022 باز می کند. بسیاری از اقتصاددانان در حال حاضر انتظار دارند دو یا سه افزایش نرخ بهره در سال آینده افزایش یابد.
گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول و توبیاس آدریان، مدیر بخش بازارهای پولی و سرمایه صندوق بین‌المللی پول، می‌گویند: «تورم احتمالاً برای مدت طولانی‌تری از آنچه قبلاً تصور می‌شد بالاتر خواهد بود»، به‌ویژه در اقتصادهایی که سریع‌تر از همه‌گیری مانند ایالات متحده بهبود یافته‌اند. یک وبلاگ
با توجه به اینکه اقتصاد ایالات متحده به شدت از این همه گیری بهبود می یابد و با بازارهای کار فشرده و افزایش قیمت های گسترده مواجه است، “برای فدرال رزرو مناسب است که کاهش خرید دارایی ها را تسریع کند و مسیر را برای افزایش نرخ های سیاستی پیش ببرد.”
فدرال رزرو در ماه گذشته شروع به کند کردن برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود کرد که برای تقویت سیستم مالی در آغاز همه‌گیری، زمانی که نرخ استقراض معیار را به صفر رساند.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در اوایل این هفته گفت که از پایان سریعتر خرید اوراق قرضه حمایت خواهد کرد، که به این معنی است که بانک در موقعیتی خواهد بود که نرخ بهره را در نیمه اول سال آینده افزایش دهد.
مقامات صندوق بین‌المللی پول گفتند که بانک‌های مرکزی باید از قبل به تلگراف کردن اقدامات خود ادامه دهند تا از بازارهای غافلگیرکننده و ایجاد موجی از نوسانات جلوگیری کنند.
آنها گفتند: “بانک های مرکزی بزرگ ضروری است که اقدامات سیاستی خود را به دقت ابلاغ کنند تا باعث ایجاد هراس در بازار نشود که اثرات مخربی نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور داشته باشد.”
به گفته آنها، با توجه به “ابهام به شدت بالاتر مرتبط با Omicron”، جدیدترین نوع کووید-19، سیاست گذاران باید داده ها را از نزدیک تماشا کنند، زیرا شیوع دیگری می تواند مشکلات عرضه را تشدید کند.
با این حال، آنها همچنان بر این باورند که «عدم تطابق عرضه و تقاضا» به مرور زمان کاهش خواهد یافت و «کاهش برخی فشارهای قیمتی در کشورها».
آنها پیش بینی می کنند که “تاخیر حمل و نقل، تاخیر در تحویل و کمبود نیمه هادی ها احتمالا در نیمه دوم سال 2022 بهبود خواهد یافت” و با کاهش اثرات محرک های دولتی، تقاضا کاهش خواهد یافت.