صندوق بین المللی پول نخست وزیر پاکستان را تحت فشار قرار می دهد تا هزینه های بسته امدادی کووید-19 را افشا کند

اسلام‌آباد: صندوق بین‌المللی پول (IMF) دولت عمران خان را تحت فشار قرار داد تا هزینه‌های بسته کمک‌های کووید-19 را برای حسابرسی افشا کند، که علاوه بر آن بی‌نظمی‌هایی به ارزش 40 میلیارد روپیه پاکستان (PKR) آشکار شد.
پاکستان روز جمعه پس از شش ماه فشار صندوق بین‌المللی پول، هزینه‌های خود را برای کووید-19 منتشر کرد. به گزارش تریبون، پاکستان گزارش حسابرسی خود از هزینه های کووید-19 را به صندوق بین المللی پول منتشر کرد که در آن تحریف بیش از 40 میلیارد پوند فاش شد.
بر اساس تجزیه و تحلیل حسابرسی توسط حسابرس کل پاکستان (AGP)، گزارش مخارج کووید-19، تدارکات نادرست، پرداخت به ذینفعان واجد شرایط، برداشت پول نقد از طریق بیومتریک جعلی و خرید کالاهای نامرغوب توسط شرکت Utility Stores (USC) برای مصرف را نشان می دهد.
بر اساس گزارش، حسابرسان تعیین شده تلاش کردند تا هزینه های 354.3 میلیارد پوندی را بررسی کنند، اما بی نظمی هایی به ارزش 40 میلیارد پوند رونمایی کردند.
بر اساس گزارش های حسابرسی، اختلاف عمده در زیر پرچم برنامه حمایت از درآمد بی نظیر و به دنبال آن شرکت فروشگاه های برق پاکستان مشاهده شد. به گزارش تریبون، جدای از این، سؤالاتی در مورد هزینه های مشکوک و نامنظم از سوی اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان و وزارت دفاع مطرح شد.
حسابرسی مذکور شامل بررسی حساب‌های سازمان‌های دولتی پاکستان و بخش‌های فعالیت‌های امدادی، در زمینه هزینه‌های مرتبط با کووید-19، برای سال منتهی به 30 ژوئن 2020 بود.
به گزارش تریبون، این ممیزی همچنین شامل وامی با برچسب بسته کمکی کووید-19 به ارزش 1.4 میلیارد دلار بود که صندوق بین المللی پول سازمان ملل متحد به دولت پاکستان داده بود.
تریبون موارد اصلی را که توسط AGP فاش شده است نقل کرد: “مواردی از تدارکات نادرست، تاخیر در تحویل اقلام خریداری شده، تدارکات بدون نیازسنجی مناسب، نمونه هایی از ضعف کنترل های مالی، عدم ثبت سوابق مناسب و عدم تولید سوابق به مقامات حسابرسی.”
عمران خان، نخست وزیر پاکستان، بسته محرکی به ارزش 1.24 تریلیون پوند برای مهار کووید-19 را در مارس سال گذشته تصویب کرد. به گزارش تریبون، هدف این بسته اقتصادی کنترل شیوع کووید-19 با اطمینان از امکانات پزشکی کافی در سراسر کشور همراه با کمک های اقتصادی و تجاری بود.
کمک های پولی پرداخت شده تا ژوئن 2020 فقط 354.2 میلیارد پوند بود. این گزارش همچنین ادعا کرد که به دلیل ارائه کمتر کمک های مالی، پاکستان نتوانست با همه گیری کووید-19 مقابله کند و ناملایمات اقتصادی را تحمل کرد.
«وزارت دارایی 314 میلیارد روپیه کمک‌های کمک‌های تکمیلی کمتر از بسته محرک نخست وزیر صادر کرد که به دلیل آن شهروندان پاکستانی نتوانستند از مزایای کامل بسته اعلام شده استفاده کنند که منجر به رنج، مشکلات اقتصادی و بسیاری از کارخانه‌های خصوصی کارگران خود را در طول فرآیند کووید-19 اخراج کردند. ” در این گزارش آمده است.