صندوق بین المللی پول: پاکستان علاقه مند به دریافت وام دیگری از صندوق بین المللی پول برای احیای اقتصاد است: گزارش

اسلام‌آباد: شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در جریان گفتگو با کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، علاقه‌مندی خود را برای دریافت وام جدید از صندوق بین‌المللی پول ابراز کرده است، اگرچه شانس کمی برای احیای بسته کمک مالی جاری از سوی وام‌دهنده جهانی وجود دارد. .
شریف شنبه گذشته با مدیر عامل صندوق گفتگوی تلفنی داشت و از او خواست تا قرارداد 6.5 میلیارد دلاری را که ابتدا در سال 2019 امضا شده بود و قرار بود تا پایان این ماه منقضی شود، احیا کند.
با این حال، به دلیل زمان محدود موجود برای اجرای شرایط سخت صندوق بین‌المللی پول، شانس احیا ضعیف است و پاکستان را مجبور می‌کند به دنبال یک توافق جدید برای مقابله با چالش‌های اقتصادی متعدد باشد.
نخست وزیر شریف روزنامه اکسپرس تریبیون به نقل از منابعی اعلام کرد که قصد پاکستان برای امضای بسته کمک مالی بعدی را در جریان گفتگوی تلفنی خود با رئیس صندوق بین المللی پول فاش کرده بود.
این منابع گفتند که رئیس صندوق بین المللی پول نظرات نخست وزیر را در مورد نیاز به بسته دیگری متقابلاً پاسخ داد. نهادهای دیپلماتیک و نهادهای مالی بین‌المللی فکر می‌کنند که پاکستان نمی‌تواند بدون تأمین بسته جدید صندوق بین‌المللی پول از نکول جلوگیری کند.
در این گزارش آمده است که پاکستان برای بازپرداخت بدهی 25 میلیارد دلاری در سال مالی آینده باید دارای چتر صندوق بین المللی پول باشد.
یک مقام ارشد این وزارت که خواست نامش فاش نشود، گفت که وزارت مالیه همچنین بر این عقیده است که برنامه پیگیری برای تقویت و توسعه اصلاحات آغاز شده در برنامه فعلی لازم است.
با این حال، آخرین ابتکار نخست وزیر برای دستیابی به یک توافق جدید، با موضع اسحاق دار، وزیر دارایی که چندی پیش، این ایده را تبلیغ کرده بود که پاکستان باید از صندوق بین المللی پول دست بکشد، در تضاد است.
اما، تعدادی از اعضای تیم اقتصادی هستند که فکر می‌کنند برنامه صندوق بین‌المللی پول در این مقطع زمانی یک ضرورت است.
بر اساس این گزارش، جورجیوا تاکید کرد که پاکستان باید فوراً شرایط باقیمانده به ویژه تنظیم وام های خارجی و واگذاری نرخ ارز بر روی نیروهای بازار را با پایان دادن به کنترل های اداری انجام دهد.
ناتان پورتر، رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول در پاکستان نیز در بیانیه‌ای این دیدگاه را تکرار کرد و در آن تاکید کرد که پاکستان باید بودجه سال مالی آینده را مطابق با چارچوب صندوق بین‌المللی پول ارائه کند و همچنین در مورد سیاست نرخ ارز شفاف‌سازی کند.
پاکستان که در حال حاضر در تنگنای یک بحران بزرگ سیاسی و اقتصادی است، با بدهی خارجی بالا، پول محلی ضعیف و ذخایر ارزی رو به کاهش دست و پنجه نرم می کند.