طالبان ادعاهای مطرح شده در گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد افغانستان را رد می‌کند

کابل: دولت تحت رهبری طالبان در افغانستان گزارش جدید دیده بان حقوق بشر (HRW) را تکذیب کرد که می گوید سقوط این کشور به دست رژیم جدید، بحران های حقوق بشر و فاجعه انسانی را تسریع کرده است.
به گزارش طلوع نیوز، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان روز جمعه در بیانیه‌ای مدعی شد که وضعیت حقوق بشر در مقایسه با سال‌های گذشته در کشور بهتر شده است.
کریمی افزود: “ما آن را تکذیب می کنیم زیرا از زمانی که امارت اسلامی به قدرت رسیده است، حقوق زنان حفظ شده است. این گزارش ها بر اساس اطلاعات نادرست منتشر می شود.”
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جهانی ۲۰۲۲ خود که روز پنج‌شنبه منتشر شد، گفت که تغییر سیاسی در افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، بحران‌های حقوق بشر و فاجعه انسانی در افغانستان را تسریع بخشید.
در ادامه این گزارش آمده است که دو دستاورد مهم دوران پس از سال 2001 در زمینه حقوق زنان و مطبوعات آزاد پس از تسلط طالبان به عقب کشیده شد.
دیده بان حقوق بشر همچنین نسبت به آنچه که محدودیت های بیشتر علیه زنان نامید، ابراز نگرانی کرد.
در این گزارش آمده است: “این اقدامات شامل محدود کردن شدید دسترسی به اشتغال و تحصیل و محدود کردن حق تجمع مسالمت آمیز بود.”
نویده خراسانی، فعال حقوق زنان در واکنش به این گزارش گفت: امارت اسلامی بسیاری از کارگران زن را از رفتن به سر کار منع کرده است، حال آن زنانی که نان آور خانواده هستند چه باید بکنند؟
تنگ شدن فضا برای فعالیت رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران یکی دیگر از نکاتی است که دیده‌بان حقوق بشر در نتیجه تغییرات سیاسی بر آن تاکید کرده و می‌گوید که این امر منجر به خودسانسوری و تعطیلی بسیاری از رسانه‌ها در کشور شده است. در این گزارش آمده است: «بسیاری از رسانه ها گزارش های خود را بسته یا به شدت کاهش دادند، تا حدی به این دلیل که بسیاری از روزنامه نگاران از کشور فرار کرده بودند.
در این گزارش همچنین آمده است که سقوط دولت سابق و تحولات سیاسی متعاقب آن فاجعه انسانی در افغانستان را بدتر کرد، زیرا دارایی های بانک مرکزی این کشور در خارج از کشور مسدود شد، کمک های انکشافی قطع شد و سیستم های بانکی مختل شد.
خواجه فهیم عباس، تحلیلگر سیاسی گفت: “پست های شغلی جوانان باید تشکیل شود. باید برای مقابله با وضعیت اقتصادی کشور در سیستم بانکی سرمایه گذاری شود.”
در این گزارش 753 صفحه ای، دیده بان حقوق بشر به بررسی عملکردهای حقوق بشر در نزدیک به 100 کشور پرداخته است.
این گزارش وضعیت حقوق بشر در افغانستان را «بحران» توصیف کرده است.