طالبان: اعتراض زنان افغان به قتل سربازان سابق توسط طالبان

کابل: جمعیتی از زنان روز سه شنبه در پایتخت افغانستان راهپیمایی کردند و مقامات طالبان را به کشتن پنهانی سربازانی متهم کردند که به رژیم سابق مورد حمایت ایالات متحده خدمت می کردند.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه مشاهده کرد که حدود 30 زن در نزدیکی مسجدی در مرکز کابل گرد هم آمدند و چند صد متر با شعار “عدالت، عدالت” راهپیمایی کردند تا اینکه توسط نیروهای طالبان متوقف شوند.
طبق دعوت‌نامه‌های رسانه‌های اجتماعی، طالبان همچنین سعی کردند از پوشش خبری این راهپیمایی که علیه “قتل مرموز جوانان، به ویژه سربازان سابق کشور” سازماندهی شده بود، جلوگیری کنند.
جنگجویان طالبان برای مدت کوتاهی گروهی از خبرنگاران را بازداشت کردند و تجهیزات برخی از عکاسان را ضبط کردند و قبل از بازگرداندن آنها، تصاویر دوربین های آنها را پاک کردند.
از زمانی که تندروها در ماه اوت به قدرت بازگشتند، آنها عملاً اعتراضات غیرمجاز را ممنوع کرده اند و اغلب برای جلوگیری از تظاهرات علیه اسلام سختگیرانه خود مداخله می کنند.
این اعتراض هفته‌ها پس از گزارش‌های جداگانه سازمان ملل، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر اعلام شد که ادعاهای موثق در مورد بیش از 100 قتل غیرقانونی توسط طالبان از زمان تسلط طالبان وجود دارد.
نایرا کوهستانی، معترض گفت: “من می خواهم به دنیا بگویم، به طالبان بگویید دست از کشتار بردارید. ما آزادی می خواهیم، ​​ما عدالت می خواهیم، ​​ما حقوق بشر می خواهیم.”
تظاهرکنندگان در بیانیه‌ای که توسط معترض لیلا بسام با صدای بلند خوانده شد، از طالبان خواستند که ماشین جنایتکار خود را متوقف کنند.
در این بیانیه آمده است که سربازان سابق و کارمندان دولت رژیم قدیم “تحت تهدید مستقیم” قرار دارند که عفو عمومی اعلام شده توسط طالبان در ماه اوت را نقض می کنند.
معترضان همچنین اعتراض خود را به محدودیت هایی که زنان تحت حاکمیت طالبان با آن روبرو هستند، اعلام کردند.
دولت دستورالعمل‌های جدیدی را در آخر هفته صادر کرد که زنان را از سفر به مسافت‌های طولانی منع می‌کرد، مگر اینکه توسط یکی از اقوام نزدیک مرد اسکورت شوند.
کوهستانی گفت: حقوق زنان حقوق بشر است ما باید از حقوق خود دفاع کنیم.
ویدئویی که روز سه شنبه در فضای مجازی منتشر شد، تظاهرات زنان دیگری را نشان داد که در دیگر نقاط پایتخت برگزار شد و همچنین خواستار اجازه دادن به زنان برای تحصیل و فرصت های شغلی شد.