طالبان افغانستان ارتش پاکستان را از حصارکشی مرزهای بین‌المللی ممانعت کرد

کابل/پیشاور: مقامات افغان روز چهارشنبه گفتند که سربازان طالبان در افغانستان در ایجاد حصار امنیتی توسط ارتش پاکستان در امتداد مرز بین دو کشور اختلال ایجاد کردند.
پاکستان بیشتر 2600 کیلومتر (1615 مایل) مرز را با وجود اعتراض کابل محصور کرده است، که همیشه با تعیین مرزهای دوران بریتانیا که خانواده ها و قبایل را در دو طرف تقسیم می کند، مخالفت کرده است.
عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که نیروهای طالبان روز یکشنبه ارتش پاکستان را از ایجاد حصار مرزی “غیرقانونی” در امتداد ولایت شرقی ننگرهار متوقف کردند.
او این حادثه را کم اهمیت جلوه داد و گفت اکنون همه چیز عادی است. ارتش پاکستان به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است نشان می‌دهد که سربازان طالبان قرقره‌هایی از سیم خاردار را ضبط کرده‌اند و یک مقام ارشد به سربازان پاکستانی که در پست‌های امنیتی در دوردست مستقر بودند هشدار می‌دهد که دیگر سعی نکنند مرز را حصار بکشند.
رویترز نتوانست این ویدیو را به طور مستقل تأیید کند.
بلال کریمی، سخنگوی طالبان گفت که در حال بررسی این رویداد هستند.
دو مقام طالبان که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند که نیروهای طالبان و پاکستان در مورد این حادثه مرزی رو در رو شدند و اوضاع متشنج بود.
آنها افزودند که در پی این حادثه، روز چهارشنبه، از خاک پاکستان در شمال مرزی به استان کنر افغانستان، شلیک خمپاره برون مرزی صورت گرفت.
مشخص نبود که آیا این حوادث به هم مرتبط هستند یا خیر. این مقامات گفتند که بالگردهای نظامی افغان در حال گشت زنی در منطقه دیده می شوند.
حصار کشی یکی از دلایل اصلی تیره شدن روابط بین دولت های قبلی افغانستان و اسلام آباد بود. بن بست کنونی نشان می دهد که این موضوع علیرغم روابط نزدیک طالبان با اسلام آباد، همچنان موضوعی بحث برانگیز برای طالبان است.
دولت‌های خارجی مدت‌ها مدعی شده‌اند که پاکستان از جنبش شورشیان در جنگ با دولت تحت حمایت ایالات متحده و نیروهای غربی حمایت می‌کند – اتهامی که اسلام‌آباد آن را رد می‌کند.
مرزهای کوهستانی غیرقانونی از لحاظ تاریخی سیال بود تا اینکه پاکستان چهار سال پیش شروع به برپایی حصار فلزی کرد که 90 درصد آن را تکمیل کرده بود.
این حادثه مرزی در روزی اتفاق افتاد که نمایندگان خارجی از سراسر جهان در اسلام آباد برای نشست سران سازمان همکاری اسلامی گرد هم آمدند تا در مورد فاجعه انسانی در حال رخ دادن در افغانستان گفتگو کنند.

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک