طالبان: ایران تا زمانی که دولت طالبان فراگیر نباشد، از به رسمیت شناختن حکومت خودداری می کند

کابل: ایران روز یکشنبه اعلام کرد که تهران حکومت کنونی طالبان (امارت اسلامی) را به رسمیت نمی شناسد مگر اینکه فراگیر باشد.
بهادر امینیان سفیر ایران در گفتگوی ویژه با طلوع نیوز در کابل این اظهارات را بیان کرد.
امینیان گفت که اگر امارت اسلامی اصلاحاتی را در ساختار حکومتی خود انجام دهد، تهران ممکن است کشورهای دیگر را متقاعد کند که دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند.
«اگر گروهی به قدرت برسد و آن گروه از یک قوم واحد (شامل) باشد و همه اقوام دیگر در حکومت گنجانده نشوند، آن را نمی‌پذیریم و از این رو خیرخواهانه از طالبان می‌خواهیم. حاکمان برای تشکیل یک دولت فراگیر.”
به گزارش طلوع نیوز، وی همچنین گفت که بحران اقتصادی کنونی راه را برای افراط گرایی به ویژه برای دولت اسلامی – خراسان (داعش) هموار خواهد کرد.
وی گفت: “اگر مشکلات اقتصادی باقی بماند باعث مهاجرت بیشتر می شود. اگر مشکلات اقتصادی باقی بماند باعث افراط گرایی می شود که نه تنها افغانستان بلکه منطقه را نیز تهدید می کند.”
در همین حال، طالبان گفته است که اظهارات امینیان تلاشی برای مداخله در امور افغانستان است.
آیا دولت یا کابینه ایران بر اساس تعریف دیگران از فراگیر است؟ انام الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت.
وی افزود: هر کشوری بر اساس منافع ملی خود تعریف خود را از دولت فراگیر دارد.
به گزارش طلوع نیوز، سید جواد حسینی، رهبر حزب عدالت و توسا، گفت: «این دولت باید بر اساس خواست ملت افغانستان فراگیر باشد، نه بر اساس دخالت کشورهای خارجی».
طالبان که ناامیدانه به دنبال به رسمیت شناختن بین المللی هستند و بارها و بارها به آنها یادآوری می شود که احترام به زنان و حقوق بشر، ایجاد حکومت فراگیر، اجازه ندادن به افغانستان برای تبدیل شدن به پناهگاه امن تروریسم، پیش شرط های این به رسمیت شناخته شده توسط جامعه جهانی است. .