طالبان با چین و پاکستان برای تمدید BRI در افغانستان توافق کردند

اسلام آباد: طالبان با چین و پاکستان برای تمدید این توافق به توافق رسیدند ابتکار کمربند و جاده (BRI) به افغانستان، به طور بالقوه دریافت میلیاردها دلار برای تامین مالی پروژه های زیربنایی در این کشور تحریم شده.
وزیر امور خارجه چین، بیلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه چین و بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی وی روز شنبه در اسلام آباد دیدار کردند و متعهد شدند که در روند بازسازی افغانستان، از جمله انتقال دهلیز اقتصادی چین پاکستان به ارزش 60 میلیارد دلار به کشور تحت حاکمیت طالبان، با یکدیگر همکاری کنند.
در بیانیه مشترک وزارت خارجه پاکستان آمده است: «دو طرف توافق کردند که به کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی خود برای مردم افغانستان و افزایش همکاری‌های توسعه در افغانستان ادامه دهند».
مقامات چین و پاکستان پیش از این درباره گسترش این پروژه به افغانستان گفتگو کرده بودند. دولت طالبان که با کمبود نقدینگی مواجه است آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه و چشم انداز سرمایه گذاری زیربنایی مورد نیاز ابراز کرده است.
حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی طالبان در تماس تلفنی گفت که امیر خان متقی دیپلمات ارشد طالبان برای دیدار با همتایان چینی و پاکستانی خود به اسلام آباد سفر کرده و به توافق رسیده است.
طالبان همچنین امیدواری به چین برای افزایش سرمایه‌گذاری در منابع غنی این کشور که تخمین زده می‌شود 1 تریلیون دلار است، داشته باشند. دولت اولین قرارداد خود را در ژانویه با یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت چین برای استخراج نفت از حوزه آمودریا امضا کرد. وزرای چین و پاکستان همچنین بر لزوم آزادسازی دارایی های افغانستان در خارج از کشور تاکید کردند. دسترسی طالبان به حدود 9 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از کشور نگهداری می شود، به دلیل نگرانی از استفاده از منابع مالی برای فعالیت های تروریستی مسدود شده است.
واشنگتن بعداً موافقت کرد که نیمی از آن را برای تقویت اقتصاد آزاد کند، اما پس از اعمال محدودیت‌های تحصیلی و کاری از سوی طالبان در سال گذشته بر زنان افغان، آن را متوقف کرد.
چین، روسیه و ایران از جمله کشورهایی هستند که روابط گرمی با طالبان دارند. آنها به طالبان کمک کرده اند، اما از به رسمیت شناختن رسمی دولت کوتاهی کرده اند.