طالبان برای اولین بار پس از تسلط افغانستان در اروپا گفتگو کرد

اسلو، نروژ: طالبان و دیپلمات‌های غربی اولین گفتگوهای رسمی خود را در اروپا از زمانی که کنترل افغانستان را در ماه اوت به دست گرفتند، آغاز کردند.
جلسات پشت درهای بسته در هتلی در کوه های پوشیده از برف بالای پایتخت نروژ برگزار می شد. نمایندگان طالبان مطمئناً تقاضای خود را مبنی بر آزادی نزدیک به 10 میلیارد دلار مسدود شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تحت فشار قرار خواهند داد زیرا افغانستان با وضعیت انسانی ناپایدار مواجه است.
شفیع الله اعظم، نماینده طالبان یکشنبه شب گفت: “ما از آنها می خواهیم که دارایی های افغانستان را آزاد کنند و افغان های عادی را به دلیل گفتمان سیاسی مجازات نکنند.” “به دلیل گرسنگی، به دلیل زمستان مرگبار، فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی از افغان ها حمایت کند، نه اینکه آنها را به خاطر اختلافات سیاسی شان مجازات کند.”
پیش از این گفتگوها، دیپلمات های غربی با فعالان حقوق زنان و مدافعان حقوق بشر افغانستان دیدار کردند تا از جامعه مدنی در افغانستان و مهاجران افغان در مورد خواسته ها و ارزیابی آنها از وضعیت کنونی در میدان بشنوند. در این نشست نمایندگان اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و نروژ میزبان حضور داشتند.
این گفتگوهای سه روزه روز یکشنبه با دیدارهای مستقیم میان طالبان و نمایندگان جامعه مدنی آغاز شد.
در بیانیه مشترکی که شب گذشته از سوی ذبیح الله مجاهد، معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان منتشر شد، آمده است که “شرکت کنندگان در نشست اذعان داشتند که تفاهم و همکاری مشترک تنها راه حل همه مشکلات افغانستان است.” “همه مردم افغانستان باید برای نتایج بهتر سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشور با یکدیگر همکاری کنند.”
سازمان ملل متحد توانسته است مقداری نقدینگی را تامین کند و به دولت طالبان اجازه داده تا هزینه واردات از جمله برق را بپردازد. اما سازمان ملل هشدار داده است که یک میلیون کودک افغان در خطر گرسنگی هستند و بیشتر جمعیت 38 میلیونی این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.
در مواجهه با درخواست طالبان برای کمک مالی، قدرت های غربی به احتمال زیاد حقوق زنان و دختران در افغانستان را در دستور کار خود قرار می دهند، همراه با تقاضای مکرر غرب از اداره طالبان برای تقسیم قدرت با گروه های اقلیت قومی و مذهبی افغانستان.
طالبان از زمان به قدرت رسیدن در اواسط ماه اوت، محدودیت‌های گسترده‌ای را اعمال کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها علیه زنان است. زنان از بسیاری از مشاغل خارج از حوزه های بهداشتی و آموزشی منع شده اند، دسترسی آنها به تحصیل فراتر از کلاس ششم محدود شده و به آنها دستور داده شده که حجاب داشته باشند. با این حال، طالبان از تحمیل برقع، که در زمان حکومت آنها بر افغانستان در دهه 1990 اجباری بود، دست برداشته است.
طالبان به طور فزاینده ای گروه های حقوق بشری تحت محاصره در افغانستان و همچنین خبرنگاران را هدف قرار داده و خدمه تلویزیونی را که تظاهرات را پوشش می دهند، بازداشت و گاه مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
یک هیئت آمریکایی به رهبری تام وست، نماینده ویژه برای افغانستان، قصد دارد در مورد «تشکیل یک نظام سیاسی نماینده» گفتگو کند. پاسخ به بحران های انسانی و اقتصادی فوری؛ نگرانی های امنیتی و ضد تروریسم؛ بر اساس بیانیه ای که وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر کرده است، و حقوق بشر، به ویژه آموزش برای دختران و زنان.
این کشور اسکاندیناوی که محل برگزاری جایزه صلح نوبل است، با دیپلماسی غریبه نیست. این کشور در تلاش‌های صلح در تعدادی از کشورها از جمله موزامبیک، افغانستان، ونزوئلا، کلمبیا، فیلیپین، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، سوریه، میانمار، سومالی، سریلانکا و سودان جنوبی مشارکت داشته است.