طالبان به شبکه های تلویزیونی اف: پخش برنامه های بازیگران زن را متوقف کنید

کابل: مقامات طالبان افغانستان روز یکشنبه یک «رهنمود دینی» جدید صادر کردند که در آن از شبکه‌های تلویزیونی این کشور خواسته شد که نمایش درام‌ها و سریال‌های سریالی با حضور بازیگران زن را متوقف کنند. در اولین دستورالعملی که از سوی این وزارت برای امر به معروف و نهی از منکر به رسانه‌های افغانستان صادر شد، طالبان همچنین از زنان خبرنگار تلویزیونی خواست که هنگام ارائه گزارش‌های خود حجاب اسلامی داشته باشند.
و این وزارتخانه از کانال‌ها خواست که فیلم‌ها یا برنامه‌هایی را که در آن حضرت محمد یا دیگر شخصیت‌های محترم نمایش داده می‌شود، پخش نکنند. این وزارتخانه خواستار ممنوعیت فیلم‌ها یا برنامه‌هایی شد که مخالف ارزش‌های اسلامی و افغانی هستند. حکیف مهاجر، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «اینها قوانین نیست، بلکه یک دستورالعمل دینی است. بخشنامه جدید در اواخر روز یکشنبه به طور گسترده در سایت های رسانه های اجتماعی منتشر شد. طالبان علیرغم اصرار دارند که این بار معتدل‌تر حکومت خواهند کرد، اما طالبان قبلاً قوانینی را برای پوشش زنان در دانشگاه وضع کرده‌اند و چندین روزنامه‌نگار افغان را علیرغم وعده حمایت از آزادی مطبوعات مورد ضرب و شتم و آزار قرار داده‌اند.
دستورالعمل طالبان برای شبکه‌های تلویزیونی پس از دو دهه رشد انفجاری برای رسانه‌های مستقل افغانستان تحت حکومت‌های تحت حمایت غرب که تا 15 اوت، زمانی که اسلام‌گراها دوباره قدرت را به دست گرفتند، بر کشور حکومت می‌کردند.
ده ها کانال تلویزیونی و ایستگاه های رادیویی با کمک غرب و سرمایه گذاری خصوصی بلافاصله پس از سرنگونی طالبان در سال 2001 راه اندازی شدند. در طول 20 سال گذشته، شبکه های تلویزیونی افغانستان طیف وسیعی از برنامه ها را ارائه کردند – از مسابقه آوازخوانی به سبک “American Idol” به موزیک ویدیو، همراه با چندین سریال ترکی و هندی. زمانی که اسلام‌گرایان قبلاً از سال 1996 تا 2001 حکومت می‌کردند، هیچ رسانه‌ای در افغانستان وجود نداشت که بتوان در مورد آن صحبت کرد، آنها تلویزیون، فیلم‌ها و سایر اشکال سرگرمی را ممنوع کردند و آن را غیراخلاقی دانستند. افرادی که در حال تماشای تلویزیون دستگیر می‌شوند با مجازات مواجه می‌شوند، از جمله شکستن دستگاه. مالکیت یک پخش کننده ویدیو می تواند منجر به شلاق عمومی شود.
تنها یک ایستگاه رادیویی به نام صدای شریعت وجود داشت که برنامه های تبلیغاتی و اسلامی پخش می کرد.