طالبان: ده‌ها نیروی سابق امنیتی افغان در دست طالبان کشته یا مفقود شدند

بر اساس گزارش جدید دیده بان حقوق بشر، بیش از 100 نفر از اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان در چهار ولایت توسط طالبان در 2-1/2 ماه اول حکومت ستیزه جویان کشته یا ناپدید شده اند. این قتل ها بخشی از یک رشته ترور و اعدام های سرپایی است که عمدتاً قتل های انتقام جویانه در نظر گرفته می شود و از زمان سقوط دولت اشرف غنی در ماه اوت در سراسر افغانستان اتفاق افتاده است. این حملات بر خطراتی تاکید می کند که منتقدان، فعالان و اعضای نیروهای امنیتی دولت سابق طالبان با وجود اعلام عفو عمومی برای کارمندان دولتی و مقامات نظامی سابق از سوی طالبان مواجه هستند.
در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، دیده بان حقوق بشر جزئیات قتل و ناپدید شدن اجباری 47 تن از نیروهای امنیتی دولت پیشین را که بین 15 اوت تا 31 اکتبر در چهار استان از 34 ولایت کشور تسلیم طالبان شده بودند و یا توسط طالبان بازداشت شده بودند، تشریح کرد. : غزنی، هلمند، قندهار و کندز.
تحقیقات این گروه نشان می دهد که طالبان مسئول کشته شدن یا ناپدید شدن حداقل 53 تن دیگر از نیروهای امنیتی سابق در همان ولایات هستند. پاتریشیا گاسمن، معاون مدیر بخش حقوق بشر در آسیا، گفت: “عفو وعده داده شده توسط رهبری طالبان، فرماندهان محلی را از اعدام یا ناپدید شدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان بازنداشته است.” تهدیدی برای دولت جدید است و اینکه رهبران طالبان از این جنایات ” چشم پوشی می کنند”.
یک سخنگوی طالبان گفت که برخی از جنگجویان ممکن است قانون را برای تسویه حساب های قدیمی به دست گرفته باشند، اما این قتل ها و ناپدید شدن ها سیاست طالبان نبوده است. انام الله سمنگانی، سخنگوی این نهاد گفت که دولت در حال “تحقیق جدی” در مورد چنین رویدادهایی است. سمنگانی گفت: «ما به عفو اعلام شده کاملا متعهد هستیم. ما هنوز سیستم امنیتی نداریم و برخی از افراد از این خلاء استفاده می‌کنند.» “قتل های انتقام جویانه به نفع دولت ما نیست.”