طالبان: دولت طالبان صدور پاسپورت افغانستان را در کابل از سر می گیرد

کابل: مقامات طالبان افغانستان روز شنبه گفتند که صدور پاسپورت در کابل را از سر می گیرند و به شهروندانی که احساس خطر می کنند تحت حکومت اسلام گرایان امیدوار هستند.
هزاران افغان برای فرار از بحران فزاینده اقتصادی و انسانی که توسط سازمان ملل متحد به عنوان “بهمن گرسنگی” توصیف شده است، درخواست اسناد جدید سفر کرده اند.
علم گل حقانی، رئیس اداره پاسپورت وزارت داخله به خبرنگاران گفت که مقامات از روز یکشنبه در اداره پاسپورت کابل، صدور این اسناد را آغاز خواهند کرد.
طالبان اندکی پس از بازگشت به قدرت در 15 اوت، صدور گذرنامه را متوقف کردند، زیرا ده‌ها هزار نفر در تلاش برای گرفتن هر پرواز بین‌المللی که می‌تواند آنها را تخلیه کند، خود را به تنها فرودگاه کابل رساندند.
در ماه اکتبر، مقامات اداره گذرنامه را در کابل بازگشایی کردند تا چند روز بعد کار را به حالت تعلیق درآورند، زیرا سیل درخواست ها باعث از کار افتادن تجهیزات بیومتریک مورد استفاده در آنجا شد.
حقانی با بیان اینکه در حال حاضر تمام مسائل فنی حل شده است، افزود: در ابتدا مدارک سفر به افرادی داده می شود که قبل از تعلیق کار دفتر اقدام کرده بودند.
وی گفت که درخواست های جدید از 10 ژانویه پذیرفته می شود.
بسیاری از افغان‌هایی که می‌خواستند برای مداوا به پاکستان بروند، ماه‌هاست که به دلیل نداشتن پاسپورت معتبر مسدود شده‌اند.
جمشید که مانند بسیاری از افغان‌ها فقط یک نام دارد، می‌گوید: «مادر من مشکلات صحی دارد و ما مدت‌ها پیش نیاز داشتیم که به پاکستان برویم، اما به دلیل بسته بودن بخش پاسپورت نتوانستیم.
ما اکنون خوشحالیم که می توانیم پاسپورت خود را بگیریم و به پاکستان برویم.»
صدور پاسپورت همچنین به عنوان آزمونی برای تعهد طالبان به جامعه بین المللی برای اجازه دادن به افراد واجد شرایط در بحبوحه بحران انسانی فزاینده تلقی می شود.
طالبان کمک‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهند تا میلیاردها دلار کمکی را که با شکست رژیم قبلی تحت حمایت غرب در مراحل پایانی خروج نظامی ایالات متحده به حالت تعلیق درآمده بود، بازگردانند.
بر اساس برنامه توسعه سازمان ملل، توقف ناگهانی کمک‌ها به یک شوک مالی «بی‌سابقه» برای اقتصادی تبدیل شده است که از خشکسالی و دهه‌ها جنگ آسیب دیده است.
این بحران بسیاری را در پایتخت مجبور کرده است تا اموال خانگی خود را بفروشند تا برای خانواده های خود غذا بخرند.
پروازهای بین‌المللی، عمدتاً به دوبی و ابوظبی، پس از انهدام فرودگاه کابل در ماه اوت، زمانی که انبوهی از مردم برای تخلیه تلاش کردند، به آرامی در فرودگاه کابل از سر گرفته شد.