طالبان: طالبان بودجه جدید افغانستان را بدون کمک خارجی آماده می کند

کابل: یک سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در دولت جدید طالبان پیش نویس بودجه ملی را آماده کرده است که برای اولین بار در دو دهه گذشته بدون کمک های خارجی تمویل می شود.
این در حالی رخ می دهد که کشور در بحران اقتصادی فرو رفته و با یک فاجعه انسانی رو به رو است که سازمان ملل آن را “بهمن گرسنگی” نامیده است.
احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی، حجم پیش نویس بودجه را – که تا دسامبر 2022 اجرا می شود – فاش نکرد، اما به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش از انتشار برای تصویب به کابینه می رود.
او پیشتر در مصاحبه ای که در توییتر به اشتراک گذاشته شده بود، به تلویزیون دولتی گفت: “ما در تلاش هستیم تا آن را از درآمدهای داخلی خود تأمین کنیم – و معتقدیم که می توانیم.”
هنگامی که طالبان در ماه اوت قدرت را به دست گرفتند و قدرت های غربی نیز دسترسی به میلیاردها دلار دارایی در خارج از کشور را مسدود کردند، کمک های مالی جهانی به حالت تعلیق درآمد.
بودجه سال 2021 که توسط دولت قبلی تحت هدایت صندوق بین المللی پول جمع آوری شد، با وجود 219 میلیارد افغانی کمک و کمک بلاعوض و 217 میلیارد از عواید داخلی، کسری بودجه را پیش بینی کرد.
در آن زمان نرخ مبادله به دلار حدود 80 افغانی بود، اما پول محلی پس از بازگشت طالبان، به ویژه در هفته گذشته، چکش خورده است، و در روز دوشنبه به 130 کاهش یافت و روز جمعه به حدود 100 رسید.
حقمل پذیرفت که کارمندان دولتی هنوز چندین ماه دستمزد بدهکار هستند و گفت: “ما تمام تلاش خود را می کنیم” تا حقوق معوقه را تا پایان سال جبران کنیم.
او هشدار داد، با این حال، یک مقیاس حقوقی جدید نیز آماده شده است.