طالبان: طالبان مسئول دست‌کم 72 قتل غیرقانونی هستند: سازمان ملل

ژنو: سازمان ملل گفته است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت، “ادعاهای معتبر” در مورد بیش از 100 قتل غیرقانونی در افغانستان وجود دارد که بیشتر آنها به گردن حاکمان جدید این کشور هستند.
نادا النشیف، معاون کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گفت که با وجود عفو عمومی اعلام شده از سوی طالبان پس از تسلط طالبان در 15 اوت، از ادامه گزارش‌های مربوط به چنین قتل‌هایی به شدت نگران است.
او روز سه‌شنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «بین ماه اوت و نوامبر، ما ادعاهای موثق در مورد بیش از 100 قتل نیروهای سابق امنیت ملی افغانستان و سایر افراد مرتبط با دولت سابق دریافت کردیم.
او گفت: «حداقل 72 مورد از این قتل ها به طالبان نسبت داده شده است».
او گفت: “در چندین مورد، اجساد در انظار عمومی به نمایش گذاشته شد. این باعث تشدید ترس در میان این دسته از جمعیت شده است.”
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت که دولت به فرمان عفو ​​”کاملا متعهد” است و کارمندان دولت قبلی را تحت تعقیب قرار نمی دهد.
او گفت، هرکسی که «فرمان عفو ​​را نقض کند، تحت تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت».
“حوادث به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما شایعات غیرمستند نباید به صورت واقعی تلقی شوند.”
النشیف، که به‌روزرسانی روز سه‌شنبه را به نمایندگی از میشل باشله، مسئول حقوق سازمان ملل متحد به شورا ارائه کرد، گفت که بسیاری از اعضای گروه جهادی داعش – خراسان – یکی از دشمنان اصلی طالبان – نیز کشته شده‌اند.
او گفت: «تنها در ولایت ننگرهار… به نظر می رسد که الگویی از حداقل 50 قتل غیرقانونی افراد مظنون به عضویت در گروه داعش وجود دارد. و نمایش عمومی اجساد».
در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد که اعضای طالبان اقلیت‌های قومی و مذهبی، سربازان سابق افغان و مظنونان حامی دولت را در حالی که کنترل افغانستان را در ماه‌های ژوئیه و آگوست به دست گرفتند، شکنجه و کشتند.
اگنس کالامارد، دبیر کل عفو بین‌الملل گفت: «شواهد جدید ما نشان می‌دهد که به دور از انتقال بی‌وقفه قدرت که طالبان ادعا می‌کردند، مردم افغانستان بار دیگر با جان خود تاوان داده‌اند.»
خانه‌ها، شفاخانه‌ها، مکاتب و مغازه‌ها به صحنه جنایت تبدیل شدند، زیرا مردم مکرراً کشته و زخمی شدند. مردم افغانستان برای مدت طولانی رنج کشیده‌اند و قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته باشند و غرامت دریافت کنند.»
عفو بین‌الملل گفت که ابعاد کامل این قتل ناشناخته است.
اظهارات سازمان ملل و عفو بین‌الملل پس از آن بیان شد که ایالات متحده و سایر کشورها در پی گزارش دیده‌بان حقوق بشر در اوایل ماه جاری که در آن 47 اعدام موقت منتشر شده بود، طالبان را محکوم کردند.
این گزارش گفت که این قتل ها مربوط به اعضای سابق نیروهای امنیت ملی افغانستان، سایر پرسنل نظامی، پلیس و ماموران اطلاعاتی بود که از اواسط ماه اوت تا اکتبر “به نیروهای طالبان تسلیم شده بودند یا توسط آنها دستگیر شده بودند”.
قاری سید خوستی، سخنگوی طالبان، گزارش دیده‌بان حقوق بشر و سایر ادعاها در مورد قتل‌های غیرقانونی را به صراحت رد کرد و آن را «بنیاد بر شواهد» دانست.
النشیف در به روز رسانی خود در روز سه شنبه، بحران عمیق انسانی در افغانستان را به تصویر کشید و گفت که بسیاری از مردم برای زنده ماندن “برای انجام اقدامات ناامیدکننده” از جمله کار کودکان و حتی “فروش کودکان” تحت فشار قرار می گیرند.
سازمان ملل می گوید که بیش از 23 میلیون افغان – بیش از نیمی از جمعیت – در ماه های زمستان با کمبود “حاد” مواد غذایی مواجه خواهند شد که میلیون ها نفر را مجبور می کند بین مهاجرت و گرسنگی یکی را انتخاب کنند.
برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز سه شنبه گفت که بررسی های اخیرش تخمین می زند که 98 درصد افغان ها غذای کافی مصرف نمی کنند — 17 درصد نسبت به ماه اوت افزایش یافته است.
مری الن مک گروتی، مدیر برنامه جهانی غذا در افغانستان در بیانیه‌ای گفت: «افغانستان با بهمنی از گرسنگی و فقر مواجه است که من هرگز ندیده‌ام».
این بحران به دلیل اثرات ترکیبی خشکسالی ناشی از گرم شدن کره زمین و بحران اقتصادی است که با تصمیم جامعه بین المللی برای مسدود کردن کمک های مالی به کشور وابسته به کمک پس از تسلط طالبان تشدید شده است.
النشیف هشدار داد که «گزینه‌های سیاسی دشواری که کشورهای عضو در این مقطع حساس برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی انجام می‌دهند، به معنای واقعی کلمه مرگ و زندگی است».
او نگرانی خاصی را در مورد محدودیت‌های شدید اعمال شده بر زنان و دختران از زمان تسلط طالبان، علیرغم تعهد آنها به یک حکومت نرم‌تر در مقایسه با اولین دوره قدرت خود در دهه 1990، ابراز کرد.