طالبان پاکستان پایان آتش بس را اعلام کرد

طالبان پاکستانی یا تحریک طالبان پاکستان (TTP)، جنبشی جدا از طالبان افغانستان است و سال‌ها برای سرنگونی حکومت اسلام‌آباد و حکومت با شریعت اسلامی خود مبارزه کرده‌اند.

آتش‌بس ماه گذشته که همیشه قرار بود تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد و در صورت موافقت هر دو طرف امکان تمدید آن وجود داشته باشد، آخرین مورد از یک سری تلاش‌ها برای میانجی‌گری برای پایان دادن به درگیری است که هزاران کشته برجای گذاشته است.

سرنگونی دولت تحت حمایت غرب توسط طالبان افغانستان در ماه اوت به گفتگوها انگیزه تازه ای داد، اما تحریک طالبان پاکستان اسلام آباد را به عدم رعایت توافق آتش بس متهم کرد.

در این بیانیه آمده است که دولت طبق وعده های خود بیش از 100 زندانی را آزاد نکرده است و تیم های مذاکره کننده ای را برای انجام مذاکرات تعیین نکرده است. همچنین گفته است که نیروهای امنیتی در زمان اجرای آتش بس، حملاتی را انجام داده اند.

حالا بگذارید مردم پاکستان تصمیم بگیرند که تحریک طالبان پاکستان است یا ارتش و تشکیلات پاکستانی که به توافقات پایبند نیستند؟ این گروه در بیانیه ای اعلام کرد.

در این شرایط امکان پیشبرد آتش بس وجود ندارد.

TTP که در غرب برای حمله به ملاله یوسف زی، دختر دانش آموزی که جایزه نوبل را برای کارش در ترویج آموزش دختران دریافت کرد، شناخته شده است، در طول سال ها هزاران پرسنل نظامی و غیرنظامی را در بمب گذاری ها و حملات انتحاری کشته است.

از جمله حملات این سازمان در سال 2014، حمله به یک مدرسه نظامی در پیشاور، در نزدیکی مرز با افغانستان بود که در آن 149 نفر از جمله 132 کودک کشته شدند.