طالبان پرداخت حقوق معوقه کارمندان دولت افغانستان را آغاز می کند

کابل: مقامات گفتند که اداره طالبان افغانستان پرداخت معاشات معوقه کارمندان دولتی را از روز شنبه آغاز می کند.
هزاران کارمند دولت افغانستان دست کم سه ماه حقوق بدهکار هستند که یکی از بحران های متعددی است که طالبان از زمان تصرف این کشور در ماه اوت توسط جنبش اسلام گرایان با آن مواجه شده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر خود نوشت: «وزارت مالیه می گوید که از امروز، معاش سه ماه گذشته تمام کارمندان و کارمندان دولت به طور کامل پرداخت خواهد شد».
هنوز مشخص نیست که بودجه پرداخت حقوق از کجا تامین می شود.
حتی قبل از اینکه طالبان در ماه اوت گذشته کنترل خود را به دست بگیرند، بسیاری از کارمندان بخش دولتی گفتند که هفته ها حقوق دریافت نکرده اند. پس از به قدرت رسیدن جنبش، میلیاردها دلار از بودجه دولت افغانستان که در خارج از کشور در ایالات متحده و اروپا پارک شده بود، مسدود شد.
دولت های خارجی تمایلی به تأمین مالی مستقیم دولت تحت رهبری طالبان برای کمک به تعهدات مالی مانند پرداخت حقوق کارگران نداشته اند. موسسات مالی جهانی نیز تامین مالی را متوقف کرده اند.
پس از دیدار روز پنجشنبه میان فرستادگان ویژه آلمان و هلند و مقامات طالبان در کابل، این نمایندگان ابراز تمایل کردند که به طور مستقیم از طریق سازمان‌های بین‌المللی حقوق کارمندان بخش صحت و آموزش را بررسی کنند.
مشخص نیست که اعلامیه روز شنبه طالبان به این موضوع مربوط است یا خیر.
یکی دیگر از سخنگویان طالبان، انام الله سمنگانی، روز شنبه در توییتر گفت که جمع آوری عواید روزانه اداره طالبان هر روز در حال افزایش است.
وی گفت: “وزارت مالیه می گوید که در 78 روز کاری سه ماه گذشته، حدود 26.915 میلیارد افغانی (288 میلیون دالر) عواید به دست آورده ایم.”
سمنگانی به نقل از وزارت مالیه گفت: «ما فقط در روز چهارشنبه 557 میلیون افغانی (5.9 میلیون دلار) عواید جمع آوری کردیم و پرداخت مستمری کارگران بازنشسته نیز به زودی از سر گرفته می شود.