طالبان پس از تظاهرات با رژه قدرت خود را به نمایش گذاشتند

میمنه، افغانستان: روزها پس از اعزام نیروهای کمکی برای سرکوب ناآرامی ها بر سر بازداشت یک فرمانده محبوب، جنگجویان طالبان برای نمایش قدرت در یکی از شهرهای شمال غرب افغانستان رژه رفتند.
اعتراضات هفته گذشته در میمنه، مرکز استان فاریاب، پس از بازداشت یک فرمانده طالبان ازبکستانی به اتهام ارتباط با یک نقشه آدم ربایی آغاز شد.
این ناآرامی ها باعث ترس از تنش بین غیرنظامیان ازبک و پشتون و جنگجویان طالبان شد، به طوری که گزارش های تایید نشده ای مبنی بر کشته شدن اعضای هر دو گروه قومی در درگیری های جداگانه انجام شد.
لطیف الله حکیمی، یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع در آخر هفته به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما صدها نیرو را از استان های همجوار مستقر کردیم و اوضاع اکنون تحت کنترل است.
رژه روز یکشنبه شامل ستون‌هایی از مبارزان نقاب‌دار بود که با لباس‌های شلوار کامیز سفید، جلیقه‌های رزمی خاکی، و روسری‌هایی که بر روی آن بیانیه ایمان مسلمانان نقش بسته بود، پوشیده بودند.
ده‌ها جنگجوی سنگین مسلح دیگر در جنگل‌های استتار بر پشت وانت‌ها و خودروهای زرهی سوار شدند که در جریان تسلط برق آسای طالبان در تابستان از نیروهای دولت افغانستان و ایالات متحده دستگیر شدند.
ساکنان میمانا در این مسیر صف کشیدند، بسیاری از آنها در حالی که با دوربین های تلفن خود از رژه فیلمبرداری می کردند، چهره سنگی داشتند.
روح الله، یک دکاندار 20 ساله می گوید: «دو روز پیش به دلیل تظاهرات اوضاع خوب نبود، اما اکنون وضعیت عادی است.
تنها مشکل ما این است که مردم شغل ندارند… اما از امنیت بسیار راضی هستند.”
این نمایش قدرت در حالی صورت می گیرد که حاکمان جدید افغانستان در تلاشند تا از یک شورش به یک قدرت حکومتی در کشوری که در آستانه سقوط اقتصادی است، تبدیل شوند و سازمان ملل تخمین می زند که بیش از نیمی از جمعیت این کشور با گرسنگی شدید روبرو هستند.
نظم و انضباط در میان افراد درجه دار – به ویژه در مناطق دورافتاده – با نادیده گرفتن فرمان های کابل یا اجرای دستورات به میل خود، در حال تبدیل شدن به یک مشکل است.
طالبان با وعده حاکمیت نرم‌تر از رژیم خود در سال‌های 1996-2001، کمیسیونی را برای شناسایی اعضای ناقض مقررات راه‌اندازی کرده است – تقریباً 3000 نفر را اخراج کرده است.
جاوید، یکی از فرماندهان میمانا که مانند بسیاری از مردم فقط یک نام دارد، گفت: “ما یک رژه نظامی در شهر داشتیم تا به مردم اطمینان دهیم که اجازه نخواهیم داد کسی امنیت را مختل کند.”