طالبان: گام مثبت: طالبان در مورد تلاش هند و پاکستان برای تامین 50000 تن گندم به افغانستان

دهلی نو: طالبان علیرغم ضدیت گذشته خود نسبت به هند، در حال حاضر به پاسخ مثبت به تلاش های دولت هند ادامه می دهند. در حالی که افغانستان با کمبود شدید مواد غذایی دست و پنجه نرم می کند، سفیر منصوب این کشور در سازمان ملل گفت که توافق هند با پاکستان برای تامین 50000 تن گندم به افغانستان، که با بدترین خشکسالی خود در دهه های اخیر مواجه است، گام مثبتی است که به مردم محلی کمک خواهد کرد.
«این یک گام مثبت است. این کمک های بشردوستانه برای مردم افغانستان است که ما از دولت هند سپاسگزاریم. سهیل شاهین، نماینده منتخب طالبان در سازمان ملل، گفت: ما همچنین از دولت پاکستان برای دستیابی به توافق با هند و فراهم کردن تسهیلات برای انتقال گندم به افغانستان تشکر می‌کنیم.
طالبان پیش از این نیز از پیشنهاد هند برای تامین گندم به کابل از طریق مرز زمینی با پاکستان استقبال کرده بود و گفت که افغانستان در حال گذراندن دوران حساسی است. شاهین در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت دیپلمات های هندی به افغانستان گفت که طالبان پذیرای همه دیپلمات ها هستند و متعهد به تامین امنیت برای فعالیت های معمول دیپلماتیک شان هستند.
سازمان ملل خواستار کمک ۵ میلیارد دلاری به افغانستان در سال ۲۰۲۲ برای مقابله با بحران انسانی که این کشور با آن مواجه است، شده است.
«یک فاجعه انسانی تمام عیار در راه است. پیام من فوری است: در را به روی مردم افغانستان نبندید.»
بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود 4.7 میلیون نفر در سال 2022 از سوء تغذیه حاد رنج خواهند برد. کمک های هند به افغانستان از طریق برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد انجام خواهد شد. هند در حالی که خواستار کمک های بلامانع به افغانستان شده است، بارها تاکید کرده است که هرگونه کمکی باید به شیوه ای بدون تبعیض توزیع شود.