طرح هایی برای «شهر 10 دقیقه ای» با فناوری پیشرفته در سئول رونمایی شد

نوشته شده توسط اسکار هلند، CNN

ایده یک “شهر 15 دقیقه ای” که در آن ساکنان می توانند در یک ربع ساعت پیاده روی – یا دوچرخه سواری – از خانه خود به امکانات کار و تفریح ​​برسند، در طول همه گیری کووید-19 در بین برنامه ریزان شهری مورد توجه قرار گرفته است. .

اکنون، گروهی از معماران در حال برنامه‌ریزی یک محله جاه‌طلبانه‌تر در پایتخت کره جنوبی، سئول هستند: شهری 10 دقیقه‌ای.

این توسعه که “پروژه H1” نام دارد، قرار است یک سایت صنعتی قدیمی را به یک شهر “هوشمند” به هم پیوسته تبدیل کند. این منطقه 125 هکتاری با ترکیب هشت ساختمان مسکونی با دفاتر کار مشترک و فضاهای مطالعه، مکان‌های تفریحی، مراکز تناسب اندام، استخرهای شنا و حتی مزارع شهری هیدروپونیک را در خود جای داده است.

این پروژه شامل هشت برج مسکونی و همچنین امکانات خرده فروشی، تجاری و تفریحی است.

این پروژه شامل هشت برج مسکونی و همچنین امکانات خرده فروشی، تجاری و تفریحی است. اعتبار: WAX & Virgin Lemon

این محله که توسط شرکت معماری هلندی UNStudio طراحی شده و توسط شرکت توسعه هیوندای (یک شرکت املاک و مستغلات متعلق به شرکت سازنده خودرو به همین نام) پشتیبانی می شود، همچنین کاملاً بدون خودرو خواهد بود. در بیانیه مطبوعاتی این پروژه ادعا شده است که “تمام امکانات شهر” در 10 دقیقه پیاده روی از خانه های مردم خواهد بود.

بن ون برکل، بنیانگذار UNStudio در بیانیه ای گفت که “تجربه زندگی روزانه” ساکنان “اولویت اصلی پروژه” است.

“ما این کار را از طریق گنجاندن تراکم غنی از تجارب نشاط‌بخش و منتخب در محل انجام می‌دهیم که طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای نحوه گذراندن زمان زندگی، کار و اوقات فراغت خود فراهم می‌کند و در نتیجه در زمان مورد نیاز برای سفر به جاهای دیگر صرفه‌جویی می‌کند. شهر — زیرا با صرفه جویی در زمان، زمان بیشتری ایجاد می شود.”

رندر دیجیتالی ساکنان را در حال قدم زدن در محله عابر پیاده نشان می دهد.

رندر دیجیتالی ساکنان را در حال قدم زدن در محله عابر پیاده نشان می دهد. اعتبار: WAX & Virgin Lemon

یکی از سخنگویان UNStudio تایید کرد که این پروژه با چراغ سبز روشن شده است، اما فاش نکرد که چه زمانی ممکن است پیشرفت کند. در حال حاضر، مجموعه‌ای از رندرهای CGI نشان می‌دهند که این محله چگونه به نظر می‌رسد، با میدان‌های عمومی، باغ‌ها، بام‌های سبز و «مناطق طبیعی» که توسط مسیرهای پیاده‌روی متصل شده‌اند.

معماران همچنین گفتند که انرژی پاک در محل تولید خواهد شد، در حالی که سیستم هایی برای جذب و ذخیره باران برای کاهش مصرف آب طراحی شده است.

مفهوم “شهر 15 دقیقه ای” برای اولین بار توسط کارلوس مورنو، آکادمیک فرانسوی-کلمبیایی در سال 2016 ارائه شد و اخیراً توسط شهردار پاریس، آن هیدالگو، که پیشنهاد کرد پایتخت فرانسه را به “ville du quart d’heure” تبدیل کند، رایج شد. شهر ربع ساعت — در طول مبارزات انتخاباتی اخیر او.

نمایی هوایی از محله پیشنهادی

نمایی هوایی از محله پیشنهادی اعتبار: WAX & Virgin Lemon

منتقدان پیشنهاد کرده‌اند که این مفهوم می‌تواند با تمرکز بیشتر ثروت در دسترس‌پذیرترین و راحت‌ترین مناطق، باعث اصالت‌سازی شود. مطلوبیت محله‌های «15 دقیقه‌ای» ممکن است به نوبه خود منجر به قیمت‌های خانه شود که جوامع کم‌درآمد و حاشیه‌نشین را حذف کند.
اما همه‌گیری کووید-19 علاقه فزاینده‌ای به این مفهوم داشته است. با توجه به اینکه مردم در سرتاسر جهان از خانه کار می کنند و از وسایل حمل و نقل عمومی اجتناب می کنند، برنامه ریزان شهری شروع به پیاده روی خیابان ها و تصور مجدد نحوه مدیریت شهرها بر جمعیت های متراکم کرده اند.

مورنو در اوایل سال جاری در مجله دانشگاهی شهرهای هوشمند نوشت: «ظهور این بیماری همه‌گیر آسیب‌پذیری شهرها و نیاز به بازاندیشی رادیکال را آشکار کرد، جایی که اقدامات نوآورانه باید برای اطمینان از اینکه ساکنان شهری طراحی شوند. می‌توانند با فعالیت‌های اساسی خود، از جمله فعالیت‌های فرهنگی، کنار بیایند و به آن‌ها ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که شهرها هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت مقاوم و قابل زندگی باقی می‌مانند.”

او افزود که “اکنون تحقیقات بیشتر برای نشان دادن چگونگی تکرار این ایده و عناصر آن در شهرهای جنوب جهانی ضروری است.”