طلاق کثیف ستاره پاپ تایوانی، اینترنت چین را تسخیر کرده است

پکن: طلاق کثیف یک ستاره پاپ تایوانی، دنیای چینی زبان را مجذوب این اتهامات کرده است که باعث ایجاد بحث در مورد زن ستیزی و ازدواج های توهین آمیز در چین شده است، جایی که بحث رسانه های اجتماعی در مورد حقوق زنان به طور فزاینده ای کنترل می شود.
جنگ لفظی آنلاین بین وانگ لیهوم، بت تایوانی-آمریکایی پاپ و همسر جدا شده اش لی جینگلی در روزهای اخیر منفجر شده است و پوشش خبری تابلیوید و خوراک روزانه رسانه های اجتماعی را در سراسر چین، تایوان و هنگ کنگ ایجاد کرده است.
همچنین هیچ یک از سانسورهای سرزمین اصلی چین را که پنگ شوآی، ستاره تنیس ادعا کرد ماه گذشته توسط یکی از مقامات ارشد حزب کمونیست مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، ایجاد نکرده است.
پست‌های ناراحت‌کننده لی درباره ازدواج وی با وانگ – یکی از شناخته‌شده‌ترین پیشگویان ماندوپاپ – مورد توجه بسیاری از زنانی قرار گرفته است که با گزارش‌های دقیق او درباره بدرفتاری ادعایی همدلی کردند.
این دعوا جمعه گذشته، چند روز پس از اینکه وانگ اعلام کرد طلاق خود را با 68 میلیون دنبال کننده در پلتفرم رسانه اجتماعی چینی Weibo اعلام کرد، منفجر شد.
لی سپس نامه ای 5000 کلمه ای را منتشر کرد که در آن ادعای سوء استفاده عاطفی و خیانت سریالی وانگ در طول هشت سال زندگی مشترک آنها داشت و تصویری که قبلاً جیر جیر و تمیز بود را تخریب کرد.
او همچنین وانگ را متهم کرد که کارگران جنسی را می بیند و مکرراً به او خیانت می کند در حالی که سه فرزند آنها را به قیمت تمام شدن حرفه خود بزرگ می کند.
تحلیلگر سابق جی پی مورگان، لی در دانشگاه پرینستون و کلمبیا در نیویورک تحصیل کرد، رسانه های تایوانی گزارش دادند که قبل از ازدواج با وانگ در سن 27 سالگی.
لی در پستی در Weibo که بیش از 12 میلیون لایک به دست آورد، نوشت: «یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم صحبت کنم این بود که نمی‌خواهم دیگر زنان همان چیزهایی را که من انجام دادم تجربه کنند.
وانگ اتهامات مربوط به خیانت را رد کرد و لی را متهم کرد که او را مجبور به ازدواج کرده است در بیانیه ای جداگانه در Weibo در حالی که پدرش نیز وارد دعوا شده بود که جرقه هایی را به دنبال داشت.
این حماسه در اوایل صبح روز دوشنبه زمانی که لی وانگ را متهم کرد که او را با گاز روشن کرده است، چرخش دیگری پیدا کرد و عبارت جستجوی «گازلایتینگ» در چین، هنگ کنگ و تایوان متداول شد.
وانگ سرانجام در پستی در روز دوشنبه در Weibo عذرخواهی کرد و در آن گفت که “تمام مسئولیت ها” را بر عهده گرفت و اعلام کرد که از صنعت موسیقی جدا می شود.
کاربران چینی زبان تا حد زیادی از لی حمایت کرده اند – به او لقب “ثور” داده اند، یک جناس آوایی در نام او که ابرقهرمان محبوب مارول و خدای ترسناک نورس رعد را فرا می خواند.
چندین برند نیز وانگ را که گمان می‌رود چین را ترک کرده است کنار گذاشتند.
و این اتهامات باعث ایجاد بحث هایی در مورد زن ستیزی و ازدواج های آزاردهنده در چین شد، جایی که بحث رسانه های اجتماعی در مورد حقوق زنان به طور فزاینده ای کنترل می شود.
یک وبلاگ نویس فمینیست در یک مقاله ویروسی وی چت با عنوان: “ممنون لی جینگلی که جامعه را کمی کمتر زن ستیزانه کردید، اگر زنان بیشتری جرأت کنند زخم های خود را از طریق صحبت کردن به جای تحمل زخم های خود آشکار کنند، زن ستیزی در جامعه کمتر می شود.” .
فمینیست های چینی نیز از شجاعت لی در شبکه های اجتماعی استقبال کردند.
یکی از مبارزان فمینیست در پکن که خواست نامش فاش نشود، گفت: “سخنرانی زنان و حق آنها برای داشتن افکار عمومی از اهمیت حیاتی برخوردار است. (لی جینگلی) در نهایت اولین قدم شجاعانه را برداشت.”
بحث آنلاین بدون محدودیت در حال حاضر به شدت با سانسور گسترده اتهامات توسط ستاره تنیس پنگ در تضاد است.
ادعای او پرمخاطب ترین ادعای جنبش نوپای #MeToo در چین است که به شدت توسط مقامات داخلی سرکوب شده است اما مورد توجه بین المللی قابل توجهی قرار گرفته است.
پس از هفته‌ها بی‌اطلاعی، پنگ در مجموعه‌ای از حضورهای عمومی بسیار مدیریت شده ظاهر شد و ادعای تجاوز جنسی را رد کرد.
اما انجمن تنیس زنان گفت که هنوز “نگرانی های قابل توجهی” در مورد “بهزیستی و توانایی او برای برقراری ارتباط بدون سانسور یا اجبار” دارد.
طلاق وانگ در حالی رخ می دهد که مقامات چینی سرکوب اخلاقی گسترده ای را در صنعت سرگرمی انجام می دهند. و اختلاف عمومی از دید ناظر انضباطی حزب کمونیست دور نمانده است.
کمیته مرکزی بازرسی انضباطی روز یکشنبه گفت: «مثال «قطارهای غرق شده برای افراد مشهور» بارها نشان می‌دهد که مردم به هر حرف و عمل شخصیت‌های عمومی توجه می‌کنند و هر یک بر جامعه تأثیر می‌گذارند».
در طول تابستان، چندین سلبریتی چینی به دلیل رفتار «غیراخلاقی» به طور علنی رسوا و در لیست سیاه صنعت قرار گرفتند.
کریس وو خواننده چینی-کانادایی در ماه آگوست توسط پلیس پکن به تجاوز جنسی متهم شد، در حالی که ژنگ شوانگ بازیگر زن چینی در همان ماه به دلیل فرار مالیاتی با جریمه 46 میلیون دلاری محکوم شد.
اخیراً، لی یوندی، پیانیست چینی به اتهام درخواست از یک کارگر جنسی توسط پلیس پکن بازداشت شد.
رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در یک سمپوزیوم هنری در اوایل این ماه تاکید کرد که اجراکنندگان باید برای “یکپارچگی اخلاقی” تلاش کنند، در حالی که چندین نهاد نظارتی دولتی هنری و اینترنتی دستوراتی برای “مقاومت در برابر هنرمندان غیرقانونی و غیراخلاقی” صادر کرده اند.