طوفان در فیلیپین 31 کشته و بسیاری از خانه ها بدون سقف برجای گذاشت

مانیل، فیلیپین: مقامات روز شنبه گفتند که طوفان قدرتمند حداقل 19 کشته برجای گذاشت، برق و ارتباطات را در کل استان ها از بین برد و ویرانی های گسترده ای را بیشتر در مرکز فیلیپین به بار آورد. یک فرماندار گفت جزیره او “همسطح زمین” شده است
طوفان رای جمعه شب پس از هجوم در استان‌های جزیره‌ای جنوبی و مرکزی به دریای چین جنوبی منفجر شد، جایی که بیش از 300000 نفر در مسیر آن در اقدامی پیش‌دستانه به محل امن منتقل شدند، مقامات می‌گویند ممکن است جان افراد زیادی را نجات دهد.
رای در قوی ترین حالت خود بادهای پایداری با سرعت 195 کیلومتر (121 مایل) در ساعت و وزش بادهایی با سرعت 270 کیلومتر در ساعت (168 مایل در ساعت) داشت که یکی از قدرتمندترین بادهای سال های اخیر برای ضربه زدن به مجمع الجزایر مستعد بلایای جنوب شرقی آسیا است که در بین این مجمع الجزایر واقع شده است. اقیانوس آرام و دریای چین جنوبی. طوفان روز پنجشنبه سواحل جنوب شرقی کشور را درنوردید، اما میزان تلفات و ویرانی دو روز پس از آن نامشخص بود و کل استان ها هنوز برق و اتصال تلفن همراه ندارند.
آژانس اصلی پاسخگویی به بلایای دولت اعلام کرد که حداقل 31 نفر کشته شده اند که بسیاری از آنها بر اثر سقوط درختان کشته شده اند، اما اضافه کرد که بیشتر تلفات را تأیید می کند. حداقل سه نفر مجروح و یک نفر مفقود شده است.
مقامات جزایر دیناگات، یکی از اولین استان هایی که توسط بادهای سهمگین طوفان ضربه خورد، روز شنبه به دلیل قطع شدن خطوط برق و ارتباط قطع شد. اما فرماندار آن، آرلین بگ آئو، موفق شد بیانیه ای را در وب سایت استان منتشر کند و بگوید که این جزیره با حدود 180000 نفر «با خاک یکسان شده است.» او درخواست غذا، آب، سرپناه های موقت، سوخت، بهداشت کرد. کیت و لوازم پزشکی او گفت که تاکنون تنها تعداد کمی تلفات در پایتخت گزارش شده است زیرا شهرهای دیگر منزوی هستند.
بگ آئو گفت: “شاید جان سالم به در برده باشیم، اما به دلیل ظرفیت های محدود خود به عنوان یک استان جزیره ای نمی توانیم در روزهای آینده همین کار را انجام دهیم.” و افزود که برخی از بیمارستان های دیناگات به دلیل آسیب باز نشدند. “اکثر کشتی های تجاری و باری ما … اکنون برای سفرهای دریایی نامناسب هستند و عملا ارتباط ما را با بقیه کشور قطع می کنند.”
معاون فرماندار نیلو دمری موفق شد به استانی نزدیک برسد و به شبکه رادیویی DZMM گفت که حداقل شش نفر از ساکنان جان خود را از دست دادند و “تقریباً 95 درصد خانه های دیناگات سقف ندارند” و حتی سرپناه های اضطراری نیز ویران شده اند.
«در حال حاضر در حال انجام تعمیرات هستیم زیرا حتی مراکز تخلیه ما نیز ویران شده است. دمری گفت: هیچ سرپناهی وجود ندارد، کلیساها، سالن ورزشی، مدارس، بازارهای عمومی و حتی ساختمان پایتخت همگی متلاشی شده اند.
تصاویر منتشر شده در وب‌سایت دیناگات خانه‌های کم ارتفاعی را نشان می‌دهد که سقف‌هایشان منفجر شده یا آسیب دیده و اطراف آن با ورق‌های قلع سقف و آوار احاطه شده است. جزیره نزدیک سیارگائو که به عنوان پایتخت موج سواری فیلیپین شناخته می شود نیز توسط طوفان تحت تاثیر قرار گرفت.
در استان بوهول که مستقیماً توسط طوفان مورد اصابت قرار گرفت، گارد ساحلی گفت که پرسنل آن در قایق های لاستیکی ساکنانی را که روی بام ها و درختان گرفتار شده بودند، با افزایش سریع آب نجات دادند. فیلمی منتشر کرد که نشان می‌دهد کارکنان گارد ساحلی به مردم کمک می‌کنند از پشت بام خانه‌ای که تقریباً توسط آب قهوه‌ای سیل گرفته شده است تا یک قایق لاستیکی به مردم کمک کنند. آنها همچنین به یک روستایی کمک می کنند تا از درختی در بالای آب سیل پایین بیاید در حالی که مرد دیگری که جلیقه نجات نارنجی رنگی به تن دارد منتظر نوبت خود است.
رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که با بودجه‌های اضطراری دولتی که برای همه‌گیری ویروس کرونا استفاده می‌شود، به دنبال پول برای کمک به استان‌ها خواهد بود. او قصد داشت آخر هفته از منطقه ویران شده بازدید کند.
سالانه حدود 20 طوفان و طوفان فیلیپین را درنوردیده است. این مجمع الجزایر در منطقه “حلقه آتش” اقیانوس آرام که از نظر لرزه ای فعال است، قرار دارد و آن را به یکی از مستعدترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.