طوفان زمستانی در خاورمیانه: سه کودک جان خود را از دست دادند و صدها هزار نفر در معرض خطر سقوط دمای هوا در سوریه، لبنان و اردن هستند.

CARE در گزارش روز سه‌شنبه‌ای هشدار داد که هجوم طوفان‌های شدید زمستانی وضعیت زندگی سوری‌های آواره داخلی و همچنین سوری‌هایی که در لبنان و اردن زندگی می‌کنند را تشدید می‌کند، جایی که “انتظار می‌رود دمای هوا در 40 سال آینده پایین‌تر از دمای هوا کاهش یابد و به … 14 درجه سانتیگراد (6.8 فارنهایت) و کمتر.”

به گفته دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) در ترکیه، طوفان های زمستانی به 362 چادر آسیب رسانده و 2124 آواره سوری را که در اردوگاه های سوریه زندگی می کنند، تحت تاثیر قرار داده است.

یک کودک در اردوگاهی در قسطال مقداد سوریه بر اثر ریزش چادری که در آن بود به دلیل تجمع برف روی سقف آن جان باخت. OCHA گفت که مادر این کودک در بخش مراقبت های ویژه است.

یک کودک 3 ساله و یک کودک 5 ساله بامداد دوشنبه در اردوگاهی در شمال حلب سوریه براثر آتش سوزی در چادر آنها ناشی از بخاری جان خود را از دست دادند. به گفته گروه کلاه سفیدها، گروهی از امدادگران داوطلب در سوریه که به این حادثه واکنش نشان دادند، مادر دو کودک با سوختگی شدید مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

هوای سرد منجر به کاهش شدید دمای بدن دو کودک در اردوگاه‌های بلبل سوریه شد. OCHA گفت که هر دو کودک در بیمارستانی در عفرین سوریه تحت درمان هستند.

این ضربه‌ای دیگر به افرادی است که زندگی‌شان در حال حاضر غیرقابل تحمل است. مردم می‌توانند نفس خود را هنگامی که روی تشک‌های نازک خود دراز می‌کشند ببینند؛ کودکانی را خواهید دید که با دمپایی و پیراهن‌های پاره شده راه می‌روند. خانواده‌ها می‌ترسند که یخ بزنند. جولین ولدویک، مدیر کشور سوریه CARE گفت.

بحران در بحران

جنگ داخلی سوریه در سال 2011 با دستگیری تعداد انگشت شماری از کودکان در جریان اعتراضات بهار عربی در مارس 2011 آغاز شد. از آن زمان، این جنگ به یک بحران انسانی تبدیل شد و بیش از 350000 نفر را کشت و میلیون ها نفر را – تقریباً نیمی از جمعیت – را مجبور کرد. خارج از خانه هایشان

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) بیش از 6.7 میلیون نفر در سوریه آواره داخلی شده اند. 6.8 میلیون نفر دیگر به عنوان پناهنده در کشورهای همسایه مانند اردن، لبنان و ترکیه زندگی می کنند.

CARE گفت که بسیاری از آواره‌ها در ساختمان‌های ناتمام، آلونک‌ها، سکونتگاه‌های غیررسمی و چادرها سرپناه پیدا کرده‌اند که فاقد حفاظت کافی هستند و آنها را در معرض شرایط وحشیانه زمستانی قرار می‌دهند. هوای بد این هفته فقط شرایط زندگی را بدتر می کند.

برف روز چهارشنبه معبد رومی مشتری در شرق دره بقاع لبنان را پوشانده است.

مارک کاتس، معاون هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه منطقه‌ای سازمان ملل، گفت که برای «این کودکان و افراد مسن که در تلاش برای زنده ماندن در چادرهای شلخته در دمای زیر صفر هستند، به حمایت بیشتری نیاز است».

CARE گفت که در لبنان، پناهندگان در میان سکونتگاه‌های غیررسمی گسترده زندگی می‌کنند، جایی که آنها در برابر عوامل محافظت نمی‌شوند.

روح لبنان به دلیل بحران مالی اش متلاشی شده است.  حتی بچه ها هم نمی خواهند بازی کنند
بوجار خوجه، مدیر کشور CARE لبنان، می گوید: “مردم نه شغل یا درآمد دارند، نه به شغل دسترسی دارند. آنها در حال حاضر از پیامدهای یک بحران اقتصادی بی سابقه در لبنان رنج می برند و هیچ وسیله ای برای محافظت از خود در برابر طوفان های برفی مورد انتظار ندارند.”

ولدویجیک گفت: «در حالی که بارش برف و دمای زیر صفر در خاورمیانه غیرعادی نیست، تغییرات آب و هوایی در این امر نقش دارد و باعث افزایش سیل و باران می شود.

ولدویجیک گفت: «سیل‌های ناگهانی چادرها و وسایل معدودی را که مردم می‌توانستند با بمباران خانه‌هایشان ببرند، می‌شویند. زمستان‌ها سخت‌تر و کشنده‌تر می‌شوند، در حالی که خانواده‌ها کمتر و کمتر می‌توانند با دمای یخبندان کنار بیایند.