طوفان فیلیپین: بی خانمان و گرسنه در کریسمس، بازماندگان طوفان رای برای بازسازی تلاش می کنند

چوب شکسته، ضایعات فلزی و پلاستیکی در کنار ساحل، جایی که یک سگ ولگرد خسته و کوفته خوابیده است. بوی تعفن زباله و ماهی مرده هوا را فرا می گیرد.

لاسیا گفت: «همه چیز از بین رفته بود، از جمله خانه من. سقف و هر چوبی که با آن می ساختیم از بین رفته بود.

هیچ کس انتظار نداشت که خشم رای در 16 دسامبر در مجمع الجزایر به راه بیفتد. این طوفان قوی ترین طوفانی بود که امسال فیلیپین را درنوردید و نزدیک به 400 نفر را کشت و صدها هزار نفر دیگر را آواره کرد.

فیلیپین سالیانه چندین طوفان را تجربه می کند، اما بحران آب و هوا باعث شده است طوفان ها غیرقابل پیش بینی تر و شدیدتر شوند – در حالی که فقیرترین کشور را آسیب پذیرتر می کند.

خانواده هایی مانند لاسیا همه چیز را از دست داده اند. و اکنون، آنها با وظیفه تقریبا غیرممکن بازسازی خانه های خود بدون غذای کافی برای خوردن یا آب برای نوشیدن روبرو هستند.

او گفت: “ما فکر می کردیم که در امان هستیم زیرا خانه خود را بسته بودیم. فکر می کردیم این برای جلوگیری از فروریختن آن کافی است.” ما وزنه ای روی سقف خود گذاشتیم تا از باد نرود. متأسفانه کافی نبود.»

بی خانمان در کریسمس

بر اساس گزارش شورای مدیریت و کاهش خطر بلایای فیلیپین (NDRRMC)، نزدیک به 4 میلیون نفر در بیش از 400 شهر تحت تأثیر طوفان رای قرار گرفتند.

بیش از نیم میلیون نفر در طول کریسمس – یکی از مهمترین تعطیلات در این کشور با اکثریت کاتولیک – آواره ماندند.

جروم بالینتون، مدیر امور بشردوستانه Save the Children گفت: خانواده ها چیزی ندارند. “چراغ های روشن و موسیقی کریسمس با مراکز تخلیه کثیف و مرطوب جایگزین شده است. تنها آرزوی آنها در این کریسمس زنده ماندن است.”

جوولین پالوما سیسون، 35 ساله، از شهر سوریگائو، قبل از حمله رای به کلیسای محلی محله خود تخلیه شد. کلبه شکننده او که از چوب، پلاستیک و فلز ساخته شده بود، در برابر وزش باد شدید طوفان مقاومت نکرد.

مادر هفت فرزند در حالی که در میان ویرانه های خانه اش نشسته بود، گفت: «سقف هر خانه در همه جا پرواز می کرد. “خانه ما اولین خانه ای بود که فروریخت. ابتدا سقف از بین رفت. سپس پایه ها فرو ریخت. پس از تخریب خانه من، خانه مادرم فرو ریخت.”

با برخورد طوفان رای، خانه جوولین پالوما سایسون به آوار تبدیل شد.

تمام غذای خانواده در اثر سیل از بین رفت. ذخایر برنج آنها – یکی از مواد اصلی این کشور آسیای جنوب شرقی – در آب گل آلود در کنار تکه های چوب شکسته شناور بود. لباس‌های بچه‌های سایسون از باران خراب شده و اثاثیه‌اش تکه تکه شده است.

لوازم آشپزخانه سایسون پس از آن به سرقت رفت. او گفت که او نمی تواند از ابتدا بسازد.

او گفت: «ما برای بازسازی خانه خود به پول نیاز داریم. ما آرزوی داشتن یک عمارت را نداریم. تنها چیزی که می خواهیم این است که خانه خودمان را داشته باشیم تا در آن زندگی کنیم تا فرزندانمان در امان باشند.

با وجود ضربه روحی، خانواده او هنوز برای جشن گرفتن این تعطیلات جمع شده بودند.

سیسون گفت: «ما چیزی برای خوردن نداشتیم. “یکی به ما نان و کنسرو داد. با وجود اینکه فقیر هستیم، اما هر کریسمس مهمانی داریم.”

ساکنان خانه های آسیب دیده خود را پس از طوفان رای در سبو، مرکزی فیلیپین در 17 دسامبر 2021 نجات می دهند.

آوارگی و رنج طولانی مدت

به گفته NDRRMC، بیش از 1000 سرپناه موقت برای اسکان افرادی که خانه هایشان ویران شده است ایجاد شده است.

برای بسیاری از خانواده های آواره، تروما و رنج غیرقابل تحمل است.

آلوین دومدوما، مدیر پروژه فیلیپین برای گروه کمک بشریت و Inclusion، گفتند که برای خانواده‌ها تلاش برای بازسازی خانه‌هایشان «در حالی که گرسنگی و تشنگی هستند» «خست‌کننده» است.

او که در داخل مراکز تخلیه غیربهداشتی بدون آب جاری تنگ است، نگران شیوع احتمالی بیماری‌ها از جمله کووید-19 است.

او افزود: “شرایط مراکز تخلیه دور از ایده آل است. این غیربهداشتی است. هزاران نفر زیر یک سقف بدون آب تمیز می خوابند.” “بچه ها مدرسه نمی روند. برق هم نیست. آنها برای مدت طولانی اینطور گیر می کنند.”

دومدوما گفت که این فاجعه معیشت این خانواده ها را نیز ویران کرده است.

پس از طوفان رای در 17 دسامبر 2021، پست‌های برق واژگون شده در خیابانی در سبو، مرکز فیلیپین قرار گرفته‌اند.

او گفت: “بسیاری از جوامع ماهیگیری یا کشاورز هستند که قایق ها و زمین های آنها تخریب شده است.” آنها برای بازسازی کسب و کار خود تلاش زیادی خواهند کرد.»

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین گفت که دولت برای بازسازی و احیای مناطق ویران‌شده از طوفان پول جمع‌آوری خواهد کرد. سازمان ملل متحد نیز بیش از 100 میلیون دلار کمک قول داده است.

اما دومدوما گفت که برای جلوگیری از چنین ویرانی ناشی از طوفان‌های آینده، نیاز به تغییر بسیار بیشتری در سطح دولت است.

او گفت: “هرج و مرج رخ داد زیرا دولت آماده نبود. آنها باید برنامه مقابله با فاجعه و واکنش خود را تقویت کنند.” ما به آموزش بیشتر، آمادگی بیشتر و اقدام زودهنگام نیاز داریم.»

CNN برای اظهار نظر با NDRRMC تماس گرفته است اما قبل از انتشار پاسخی دریافت نکرده است.

رانندگان با سرعت از کنار درختان نارگیل افتاده در اوج سوپر تایفون رای در امتداد بزرگراهی در شهر دل کارمن، جزیره سیارگائو در 20 دسامبر 2021 می گذرند.

اثرات بحران آب و هوا

فیلیپین که در امتداد کمربند طوفان در غرب اقیانوس آرام قرار دارد، به طور مرتب طوفان های بزرگ را تجربه می کند – اما بحران آب و هوا باعث شده است که این رویدادها شدیدتر و غیرقابل پیش بینی تر شوند.

با بدتر شدن بحران آب و هوا، طوفان ها شدیدتر و مخرب تر می شوند. Rai به سرعت از معادل یک طوفان رده 1 به یک طوفان رده 5 تنها در 24 ساعت تکامل یافت و بادهایی با سرعت 260 کیلومتر (160 مایل) در ساعت را در خود جای داد.

و کشور برای یک فاجعه در این مقیاس آماده نبود.

کایروس دلا کروز، معاون مؤسسه آب و هوا و شهرهای پایدار، گفت که کشورهای در حال توسعه به حد خود رسیده‌اند که می‌توانند به تنهایی از پس بلایای طبیعی برآیند و آن‌هایی که در مناطق کم ارتفاع و ساحلی زندگی می‌کنند به زودی خانه‌های خود را به دلیل افزایش قدرت از دست خواهند داد. سطح دریا

مطالعه‌ای که در نوامبر توسط محققان موسسه نوآوری هواشناسی شنژن و دانشگاه چینی هنگ‌کنگ منتشر شد، نشان داد که طوفان‌های آسیایی می‌توانند تا پایان قرن قدرت مخرب خود را دو برابر کنند. آنها در حال حاضر بین دو تا نه ساعت بیشتر دوام می آورند و به طور متوسط ​​100 کیلومتر (62 مایل) بیشتر از چهار دهه قبل در داخل خاک سفر می کنند.
امدادگران در 16 دسامبر 2021 به ساکنان برای تخلیه سیل ناشی از طوفان رای به مناطق مرتفع در شهر کاگایان د اورو در جنوب فیلیپین کمک می کنند.

دلا کروز گفت که بحران آب و هوا مشکلات سیستماتیک فیلیپین را نیز آشکار می کند.

او گفت: «ما به منابع بیشتری برای کمک به ما نیاز داریم و (باید) نقش قوی‌تری در سطح بین‌المللی ایفا کنیم تا برای تامین مالی بیشتر آب و هوا تلاش کنیم.

به گفته دلا کروز، طوفان در مقیاس رای در ماه دسامبر برای فیلیپین غیرمعمول است، که معمولاً از ژوئن تا سپتامبر با طوفان مواجه می شود.

برای آلیتا ساپید 64 ساله، اثرات بحران آب و هوا به وضوح قابل مشاهده است.

او درباره رای گفت: «ما قبلاً طوفان داشتیم، اما این بسیار قوی بود. ساپید در سوریگائو در خانه ماند به همراه شوهر، دختر و چهار نوه‌اش هنگام وقوع طوفان، اما با نفوذ آب به داخل، آنها تصمیم گرفتند که زمان تخلیه است.

آلیتا ساپید در میان وسایل ویران شده خانواده اش نشسته است.  آنها سقف خانه خود را در طوفان گم کردند.

او گفت: «به شوهرم گفتم از اینجا برود زیرا ممکن است اینجا بمیریم. نوه های من مجبور بودند در جاده ها خزیده شوند زیرا باد بسیار شدید بود.

سقف خانه ساپید به کلی تخریب شده است. با هیچ جایی برای رفتن و بدون پول در حال حاضر، خانواده چاره ای جز خوابیدن در خانه در معرض دید خود ندارند – هر چه از آن باقی مانده است.

او گفت: «علاوه بر این که به آنچه که قرار بود در تعمیر اولویت داشته باشیم، فکر می کنیم که چگونه می توانیم غذای خود را تهیه کنیم.

ما هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌ایم، فقط منتظریم کسی به ما کمک کند.»

راه طولانی برای بهبودی

لاسیا از جزیره دیناگات به همراه همسر و فرزندش به سوریگائو نقل مکان خواهد کرد. او گفت آنجا امن تر است.

او گفت: “همسایه های من دیگر (در دینگات) نیستند. بیشتر آنها رفته اند زیرا چیزی در محله ما نمانده است.”

تنها چیزی که از او به یادگار مانده چند چوب کبریت، یک جعبه برنج، ماهی خشک شده و کنسرو است.

لاسیا گفت: “در خانواده من، ما واقعاً به کمک نیاز داریم تا بتوانیم دوباره برخیزیم و به زندگی خود بازگردیم.”

او گفت: «اودت واقعاً یک سوپر تایفون بود. “ما خانه خود را از دست دادیم، در اثر نیروی باد ناشی از طوفان آسیب دیده بودیم. ما همه کارها را انجام دادیم، اما هنوز کافی نبود.”