طوفان فیلیپین: تعداد تلفات ناشی از طوفان ابری رای (اودت) بیشتر افزایش می‌یابد زیرا مناطقی از کمک‌رسانی محروم هستند.

سی‌ان‌ان فیلیپین وابسته به سی‌ان‌ان به نقل از پلیس ملی فیلیپین (PNP) گزارش داد، ابر طوفان رای که در محلی با نام اودت شناخته می‌شود، از اواخر هفته گذشته تاکنون حداقل 375 کشته بر جای گذاشته است. PNP گفت که حداقل 515 نفر مجروح و 56 نفر همچنان مفقود هستند.

انتظار می رود با ادامه عملیات امداد و نجات، تلفات بیشتری تایید شود. اما امدادگران با کار دشواری مواجه هستند تا به مناطقی برسند که به دلیل جاده های پر از آوار و آبگرفتگی، برخی از آنها با اتصال تلفن و اینترنت قطع شده است.

سناتور ریچارد گوردون، رئیس صلیب سرخ فیلیپین، روز سه شنبه گفت که پنج پل در پالاوان در اثر طوفان ویران شده است. طبق آمار رسمی سال 2020، نزدیک به 1 میلیون نفر در استان غربی زندگی می کنند.

گوردون گفت: “خانه ها به طور کامل ویران شده اند. ما در تلاش برای ارسال تجهیزات فوری از جمله آب، غذا و دارو هستیم.” جوامع به طور کامل قطع شده اند.»

گوردون با درخواست از جامعه بین المللی گفت که بودجه برای تلاش های نجات اضطراری ضروری است.

او افزود: «میلیون‌ها نفر تحت تأثیر این طوفان قرار گرفته‌اند و منابع کمیاب است».

ساکنان در کنار یک ساختمان بازار ویران شده در شهر جنرال لونا، جزیره سیارگائو، استان سوریگائو دل نورته، یک روز پس از توفان رای که جزیره را ویران کرد، ایستاده اند.

رای، پانزدهمین توفانی که امسال فیلیپین را درنوردید، روز پنجشنبه به جزیره سیارگائو، مقصد محبوب گردشگری و موج سواری در منطقه کاراگا در شمال شرقی میندانائو، رسید. در ابتدا بادهایی با سرعت 260 کیلومتر (160 مایل) در ساعت – معادل یک طوفان رده 5 داشت.

بسیاری از تخلیه‌های پیشگیرانه و آماده‌سازی طوفان در اوایل هفته آغاز شد، زیرا کشور شاهد بارش شدید باران بود، اما میلیون‌ها نفر همچنان آسیب‌پذیر بودند.

همانطور که رای به سمت غرب حرکت می کرد، خانه ها، درختان و کابل های برق را در مسیر خود شکست و باران شدید، سیل گسترده و رانش زمین را به همراه داشت. جوامع در اثر طوفان ویران شدند و صدها هزار نفر بی خانمان شدند.

در نزدیکی شهر سوریگائو، یکی از مناطق آسیب‌دیده، بازماندگانی دیده شدند که در جاده‌ها برای دریافت غذا و آب، احاطه شده توسط درختان ریشه‌کن شده و تیرهای برق، التماس می‌کردند. پلیس در حال برداشتن شاخه های شکسته از جاده ها دیده شد.

ساکنان در مقابل خانه‌های آسیب دیده پس از طوفان رای در تالیسای، استان سبو، مرکز فیلیپین در 18 دسامبر 2021 ایستاده‌اند.

به گفته Save the Children، حداقل 4.1 میلیون کودک تحت تأثیر طوفان قرار گرفته اند. تخمین زده می شود که بیش از 16000 خانواده در کاراگا که به شدت آسیب دیده اند در مراکز تخلیه تنگ پناه گرفته اند.

جروم بالینتون، مدیر امور بشردوستانه این سازمان، گفت که خطر شیوع بیماری در این مراکز “نگرانی بزرگ” است.

بالینتون گفت: “ما شروع به مشاهده ظهور بیماری های منتقله از طریق آب، از جمله اسهال کرده ایم.” بهداشت یک مسئله بزرگ در این مراکز تخلیه است. با توجه به اینکه فیلیپین هنوز با کووید-19 مبارزه می کند، ما نگران امنیت میلیون ها نفر از جمله آسیب پذیرترین کودکان هستیم.

بالینتون نسبت به مبارزات طولانی مدتی که ممکن است از ویرانی طوفان ناشی شود، از جمله امنیت غذایی و مسائل آموزشی ابراز نگرانی کرد.

بالینتون گفت: «اگرچه هنوز میزان خسارات وارده را مشخص نکرده‌ایم، اما تخریب گسترده‌ای به مدارس وارد شده است. پس از این فاجعه، جوامع فقیرتر و آسیب پذیرتر می توانند در معرض استثمار قرار گیرند.

صحنه های تخریب یادآور ابر طوفان هایان، معروف به یولاندا بود که در نوامبر 2013 فیلیپین را درنوردید. این طوفان یکی از قوی ترین طوفان هایی بود که این کشور را درنوردید و بیش از 6000 نفر را کشت. بادهای قوی و طوفان عظیم آن ساختمان ها را در هم شکست، جاده ها را ویران کرد و باعث قطعی گسترده برق و آب شد.

بحران آب و هوایی ناشی از انسان، طوفان‌ها، طوفان‌ها و طوفان‌ها را شدیدتر و مخرب‌تر می‌کند و فیلیپین یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان از نظر آب و هوا است.