عافیه صدیقی: زندانی پاکستانی در مرکز محاصره تگزاس

اسلام آباد: عافیه صدیقی، یک زندانی پاکستانی در ایالات متحده که بنا بر گزارش ها، یک گروگان گیر تگزاسی خواستار آزادی او شده بود، در حال گذراندن حبس 86 ساله خود به دلیل تلاش برای قتل سربازان آمریکایی است.
در پی درگیری بیش از 10 ساعته در کنیسه ای در ایالت آمریکا، چهار نفر بدون هیچ آسیبی در روز یکشنبه آزاد شدند. اسیر مظنون آنها کشته شد.
رسانه ها به نقل از یک مقام آمریکایی که در این مورد مطلع شده اند، گزارش دادند که این مرد خواستار آزادی صدیقی 49 ساله بود.
وکیل او در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت که او «مطمقاً هیچ دخالتی» در گروگان‌گیری نداشته است و اقدامات این مرد را محکوم کرد.
او که دانشمند پاکستانی تحصیل کرده در ایالات متحده است، در سال 2010 به دلیل حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان به زندان افتاد.
او اولین زنی بود که توسط ایالات متحده مظنون به ارتباط با القاعده شد، اما هرگز به این دلیل محکوم نشد.
صدیقی در 18 سالگی برای تحصیل در دانشگاه MIT بوستون به ایالات متحده، جایی که برادرش در آنجا زندگی می کرد، سفر کرد و بعداً مدرک دکترای خود را در رشته علوم اعصاب در دانشگاه برندیس گرفت.
اما پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، او برای کمک های مالی به سازمان های اسلامی در رادار FBI قرار گرفت و با خرید 10000 دلار عینک دید در شب و کتاب های جنگ مرتبط بود.
ایالات متحده مظنون بود که او از آمریکا به القاعده پیوست و به پاکستان بازگشت و در آنجا با خانواده خالد شیخ محمد – معمار حملات 11 سپتامبر – ازدواج کرد.
او در حدود سال 2003 به همراه سه فرزندش در کراچی ناپدید شد.
پنج سال بعد او در همسایه جنگ زده پاکستان در افغانستان ظاهر شد، جایی که توسط نیروهای محلی در ولایت ناآرام جنوب شرقی غزنی دستگیر شد.
او در جریان بازجویی توسط نیروهای آمریکایی، در حالی که فریاد می زد مرگ بر آمریکا و می خواهم آمریکایی ها را بکشم، تفنگی به دست گرفت و تیراندازی کرد.
سربازان سالم فرار کردند، اما او مجروح شد.
زندانی شدن او خشم را در کشورش برانگیخت و حامیانش ادعا می کنند که او قربانی یک توطئه مخفی پاکستان و ایالات متحده شده است.
پس از محکومیت او، شماره دو القاعده از مسلمانان خواست تا از این تصمیم “انتقام” بگیرند.
آزادی او قبلاً در مرکز خواسته‌های شبه‌نظامیان بوده است، از جمله در جریان دو بحران گروگان‌گیری در پاکستان و همچنین دستگیری جیمز فولی، روزنامه‌نگار آمریکایی که توسط دولت اسلامی در سال 2014 سر بریده شد.
مایکل کوگلمن، تحلیلگر آسیای جنوبی در توییتی نوشت: “صدیقی در ایالات متحده چندان شناخته شده نیست، اما در پاکستان او نام بزرگی است — بسیاری او را قربانی بی گناه می دانند.”
او در مقاله قبلی، او را به عنوان یکی از افراد مشهور در میان ستیزه جویان اسلام گرا توصیف کرد و گفت که او به عنوان “نماد قدرتمندی از رفتار ضعیف آمریکایی ها با مسلمانان بی گناه در مبارزات جهانی علیه تروریسم” در نظر گرفته می شود.
این موضوع همچنان یک موضوع تنش طولانی مدت بین پاکستان و ایالات متحده است.
در طول مبارزات انتخاباتی خود، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، منتقد آشکار اقدام ایالات متحده در رابطه با جنگ با تروریسم، قول داد که او را آزاد کند. او پیشنهاد داد شکیل افریدی را که به دلیل نقشش در کمک به آمریکایی ها برای ردیابی اسامه بن لادن بنیانگذار القاعده در پاکستان در زندان پاکستان به سر می برد، آزاد کند.