عرضه تقویت کننده واکسن کووید-19 اسرائیل درس هایی برای جهان دارد

اسرائیل پیشتاز واکسیناسیون برای بزرگسالان و نوجوانان بوده است، در ساخت پاسپورت واکسن پیشرو بوده و در ماه‌های اخیر پیشگام استفاده از واکسن‌های تقویت کننده بوده است.

در پایان ژوئیه، این کشور شروع به ارائه داروهای تقویت کننده به افراد بالای 60 سال کرد. از اواخر آگوست، پنج ماه پس از دوز دوم واکسن، داروهای تقویت کننده برای افراد بالای 16 سال در دسترس بوده است.

در حال حاضر، تا زمانی که یک دوز سوم از واکسن را دریافت نکرده باشد، در اسرائیل کاملاً واکسینه نشده در نظر گرفته نمی‌شود.

با گذشت بیش از سه ماه، مقامات بهداشتی اسرائیل می‌گویند که داده‌ها واضح است: واکسن‌های تقویت‌کننده کمک کرد تا موج چهارم ویروسی که در ماه‌های اوت و سپتامبر این کشور را درنوردید، فروکش کند.

در اوج خود، آن موج شاهد بیش از 8000 مورد جدید کووید-19 در روز بود و بیش از 500 نفر در یک زمان با وضعیت وخیم در بیمارستان بستری شدند.

میانگین هفت روزه کنونی بین 450 تا 500 مورد در روز است و 129 نفر در شرایط وخیم مبتلا به این ویروس در بیمارستان بستری هستند.

این داده‌ها تفاوت‌های فاحشی را بین افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند – و تقویت‌کننده – و آن‌هایی که بدون واکسن دریافت کرده‌اند، برجسته می‌کند: طبق داده‌های وزارت بهداشت، در بسیاری از روزهای ماه گذشته، بیش از 75 درصد موارد مثبت در میان افراد واکسینه نشده بودند.

در میان افرادی که با کووید-19 در بیمارستان بستری شده‌اند، این موضوع حتی واضح‌تر است: مقامات اسرائیلی می‌گویند در ماه اکتبر، میزان افراد بالای 60 سال در شرایط وخیم که فقط دو دوز واکسن مصرف کرده‌اند، 5 برابر بیشتر از افراد با سه واکسن بود.

و اگرچه تعداد موارد به طور کلی از آن زمان کاهش یافته است، تفاوت ها همچنان باقی است: بر اساس این گزارش، در روز یکشنبه، چهار برابر افراد بالای 60 سال در شرایط وخیم بودند که فقط دو واکسن تزریق کرده بودند، در مقایسه با افرادی که به طور کامل با سه دوز واکسینه شده بودند. به وزارت بهداشت

درس هایی از اسرائیل

ساکنان مسن منتظر دریافت سومین دوز واکسن Pfizer-BioNTech Covid-19 در یک مرکز پزشکی در تل آویو در 2 اوت هستند.

دکتر آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، چنین داده‌هایی را دلیلی ذکر کرده است که فکر می‌کند به زودی توصیه می‌شود که همه افراد پس از واجد شرایط شدن، تقویت‌کننده دریافت کنند.

فائوچی هفته گذشته به NBC گفت: «اگر به داده‌های اسرائیل دقت کنید، بسیار واضح است که تفاوت‌ها در کاهش ایمنی در افراد مسن بسیار عمیق‌تر است، اما همه چیز را فرا می‌گیرد.»

درسی که از اسرائیل گرفته می شود، درسی است که کشورهای بیشتر و بیشتری در حال گرفتن آن هستند، به ویژه زمانی که موارد در بخش هایی از اروپا به سطح نگران کننده ای افزایش می یابد.

آلمان دوز سوم واکسن را برای همه افراد بالای 18 سال توصیه می‌کند و در بریتانیا، از این هفته، داروهای تقویت‌کننده برای همه افراد بالای 40 سال در دسترس است.
در فرانسه، پس از آنکه رئیس جمهور امانوئل ماکرون اعلام کرد که دوز سوم برای اعتبار مجدد «گذر بهداشتی» یا مجوز بهداشتی که در حمل و نقل عمومی و ورود به انواع فضاهای عمومی و خصوصی لازم است، در فرانسه، تقاضا برای تزریق افزایش یافت.
و در ایالات متحده، تقویت کننده ها اکنون برای همه افراد بالای 18 سال مجاز است.

کارشناسان بهداشتی می‌گویند که استفاده از واکسن‌های تقویت‌کننده در بسیاری از کشورهای غربی، نابرابری در استقرار واکسن در سایر نقاط جهان را برجسته می‌کند.

در بریتانیا، 88 درصد از افراد بالای 12 سال اولین دوز واکسن را تزریق کرده اند. داده‌های 20 نوامبر نشان می‌دهد که 80 درصد دو دوز مصرف کرده‌اند و 26 درصد قبلاً واکسن تقویت‌کننده داشته‌اند.

در مقابل، تنها 10 درصد از مردم کشورهای آفریقایی به طور متوسط ​​اولین دوز را مصرف کرده اند. داده ها نشان می دهد که تنها 7 درصد آفریقا به طور کامل واکسینه شده است.

ترس های موج پنجم

اما اخبار اسراییل همگی خوب نیستند: اگرچه تعداد موارد از سپتامبر کاهش یافته است، اما این کاهش کاهش یافته است. و حتی نگران‌کننده‌تر، نرخ R – میانگین تعداد مبتلایان به کووید-19 توسط هر فرد – طبق داده‌های وزارت بهداشت به بالای 1 بازگشته است – نشانه‌ای نگران‌کننده از اینکه ویروس ممکن است دوباره در حال گسترش باشد.

کارشناسان بهداشت، مانند پروفسور اران سگال از موسسه ویزمن اسرائیل، می‌گویند هنوز زود است که بگوییم آیا این کشور وارد موج پنجم ویروس می‌شود یا خیر. اما آنها به این واقعیت اشاره می کنند که تقریباً 1.5 میلیون نفر که دو دوز واکسن مصرف کرده اند، برای تزریق واکسن تقویت کننده خود برنگشته اند.

در مقایسه با تعداد واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌های جدید، افراد بیشتری هستند که واکسن آنها به مرور زمان از بین رفته است، که منجر به کاهش آهسته در کل شده است. [population’s] هفته گذشته سگال در توییتی نوشت.

اکنون اسرائیل در حال کار بر روی جلوگیری از موج پنجم بالقوه است: مقامات واکسن های واکسینه نشده را تشویق می کنند و کسانی را که واجد شرایط دریافت دوزهای تقویت کننده هستند، تشویق می کنند. آنها همچنین کودکان را واکسینه می کنند و اقدامات پیشگیرانه را دنبال می کنند.

به گفته مقامات بهداشتی اسرائیل، بسیاری از عفونت های جدید اسرائیل در میان کودکان 5 تا 11 ساله است. کمپینی برای واکسینه کردن آن گروه سنی از روز دوشنبه آغاز شد.

اروپا در حال یادگیری یک درس مهم است - واکسن ها کار می کنند، اما آنها به تنهایی نمی توانند کووید را اکنون متوقف کنند.

دکتر ران بالیسر، رئیس هیئت مشاوران ملی متخصصان کووید-19 اسرائیل، جمعه گذشته به سی‌ان‌ان گفت: «حدود 50 درصد از عفونت‌های روزانه ما در گروه سنی زیر 11 سال اتفاق می‌افتد». “ما فکر می کنیم که این کمپین واکسیناسیون می تواند در واقع جریان را تغییر دهد و شاید اگر ما یک روند صعودی خوب داشته باشیم، ما را به سراشیبی بازگرداند. [in vaccinations]همانطور که امیدواریم این کار را انجام دهیم.”

اما حتی با وجود جمعیت بسیار واکسینه شده، کارشناسان بهداشت می گویند که حفظ اقدامات ضد کووید، به ویژه در فصل زمستان، حیاتی است، زیرا فعالیت ها در داخل خانه انجام می شود.

ناخمن اش، مدیر کل وزارت بهداشت عمومی اسرائیل، به کانال 13 اسرائیل گفت که بخشی از دلیل افزایش موارد ابتلا، عدم پایبندی افراد به قوانینی مانند پوشیدن ماسک است.

اش گفت: «اجرا کافی نیست. “و من می بینم که مردم با گذشت زمان و کاهش نرخ عفونت آرام می شوند، بنابراین مردم کمتر مراقب هستند. بنابراین بله، ما باید اعمال را افزایش دهیم.”

بالیسر هشدار داد که نادیده گرفتن کاهش ایمنی افرادی که دو دوز واکسن مصرف کرده‌اند «در واقع ممکن است افراد را با اطمینان کاذب در معرض خطر قرار دهد».

بالیسر گفت: «هیچ گلوله جادویی وجود ندارد که برای اطمینان از جلوگیری از موج، به ویژه در فصل زمستان کافی باشد. “این ترکیبی از اقدامات است: ماسک های داخل ساختمان، رفتار جمعیت، محدودیت های رویدادهای داخلی و گواهی سبز، و یک کمپین تقویت کننده موثر.