عمران خان قبل از دستگیری، آماده مردن است تا اینکه زیر این دافرها زندگی کند…

اسلام آباد (پاکستان): عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان که روز سه شنبه توسط تکاوران خارج از دادگاه عالی اسلام آباد دستگیر شد، پیشتر در روز گذشته گفته بود که دولت شهباز شریف می خواهد او را به زندان بیاندازد و او برای آن آماده است.
عمران خان در ویدئویی که در سایت خود منتشر کرده است، گفت: “من حاضرم بمیرم تا اینکه زیر این دافرها زندگی کنم، سوال این است که آیا شما آماده اید؟ هیچ موردی برای من وجود ندارد. آنها می خواهند مرا به زندان بیندازند، من برای آن آماده هستم.” دسته توییتر.
«پاسخ من به ISPR و تلاش PDM (جنبش دموکراتیک پاکستان) و دست اندرکاران آنها برای دستگیری من به دو دلیل: یکی، جلوگیری از تبلیغات من زیرا انشاء الله در زمان اعلام انتخابات، جلسا می‌کنم؛ دوم، برای جلوگیری از من بسیج توده‌ها برای حرکت خیابانی در حمایت از قانون اساسی، در صورتی که دولت PDM و متولیان آن از اطاعت از شورای عالی امنیت و نقض قانون اساسی در برگزاری انتخابات سرباز بزنند.

رئیس تحریک انصاف پاکستان اتهامات خود علیه یک افسر ارشد نظامی را که خان چندین بار به طرح ریزی برای ترور خود متهم کرده است، تکرار کرد.
عمران خان در ویدئوی خود به ISPR و “تلاش های PDM و گردانندگان آنها” در مورد دستگیری خود پاسخ داد. او گفت که در حال عزیمت به پایتخت فدرال است زیرا قرار بود در دو دادگاه حاضر شود.
پاسخ گزنده او یک روز پس از آن می آید روابط عمومی بین خدمات (ISPR) گفته است که “اتهامات غیرمسئولانه و بی اساس” عمران علیه افسر نظامی مذکور بدون مدرک “بسیار تاسف بار، تاسف بار و غیرقابل قبول” است.
در جریان تظاهرات روز شنبه، رئیس حزب تحریک انصاف یک بار دیگر یک مقام ارشد اطلاعاتی را به دلیل برنامه ریزی برای قتل او معرفی کرد. او گفته بود: “من علیرغم تهدیدهای قابل تایید جانم در جاده ها هستم. قبلاً یک بار از یک سوء قصد فرار کرده ام. در نوبت دوم، توانستم طرح ریزی قتل را بو بکشم.”
این اولین بار نیست که نخست وزیر سابق این ادعاها را مطرح می کند. پس از یک سوء قصد در سال گذشته، عمران نخست وزیر شهباز شریف، وزیر داخله رعنا صنع الله و یک مقام ارشد اطلاعاتی را به عنوان مسئول تلاش برای ترور خود معرفی کرد و از آنها خواست استعفا دهند.
“قبل از رفتن، می خواهم دو چیز بگویم. اول اینکه، ISPR بیانیه ای صادر کرده است که به این نهاد بی احترامی شده است — به ارتش بی احترامی شده است. [by] عمران خان گفت که از یک افسر اطلاعاتی که دو بار قصد کشتن من را داشت نام برد.
“صاحب ISPR، با دقت به من گوش کن. احترام نیست [confined] به یک موسسه واحد؛ احترام باید برای تک تک شهروندان باشد.
عمران گفت: «این مرد دو بار قصد کشتن من را داشت و هر زمان که تحقیقات انجام شود، من ثابت می‌کنم که این مرد بوده و یک باند کامل با او همراه است». افسر مورد نظر
“سوال من این است: [Despite being] نخست وزیر سابق یک کشور — چون نام این مرد مطرح شده است — [why was] من نمی توانم اولین گزارش اطلاعات (FIR) را ثبت کنم؟”
عمران خان گفت که حقیقت تنها زمانی آشکار می شود که تحقیقات انجام شود. رئیس حزب تحریک انصاف گفت: «اگر او بی گناه بود، معلوم می شد.
او گفت که دو مقام ارشد پلیس از عضویت در تیم تحقیقات مشترک (JIT) تشکیل شده توسط دولت پنجاب برای تحقیق در مورد حمله به جان وی در وزیرآباد خودداری کرده اند. “چه کسی پشت آن بود؟ چه کسی این قدرتمند بود؟”
او ادعا کرد که وقتی JIT تشخیص داد که سه تیرانداز در این حادثه دخیل هستند، خود تیم “خرابکاری” شد و چهار مقام وزارت مبارزه با تروریسم (CTD) اظهارات خود را تغییر دادند.
“دادستان کل تحقیق کرد. او گفت باید با این چهار نفر برخورد شود زیرا آنها قصد خرابکاری داشتند [the JIT]. چه کسی پشت سر آنها بود؟ این قدرتمند کی بود؟”
عمران خان در ادامه مدعی شد که ثابت خواهد کرد که اطلاعات بین‌سرویس (ISI) یک شب قبل از اینکه برای شرکت در جلسه دادگاه در اسلام آباد رفته بود، مجتمع قضایی اسلام آباد را تصرف کرده بود پرونده توشاخانا در ماه مارس.
رئیس تحریک انصاف پاکستان قبلاً مدعی شده بود که از وسیله نقلیه خود پیاده نشده است زیرا “افراد ناشناس” در آنجا مستقر شده و قصد کشتن وی را داشتند.
«من این ISI را ثابت خواهم کرد [officials] با لباس CTD و لباس وکلا حضور داشتند. من ثابت خواهم کرد که یک سرتیپ که نامش را نمی برم برای نظارت بر همه چیز آنجا بوده است. آی‌اس‌آی آنجا چه می‌کرد؟»
عمران خان گفت که مادر ارشد شریف، روزنامه‌نگار مقتول، اسامی افسر اطلاعاتی و باندی را که او عضوی از آن بود نیز گرفته بود، اما هیچ تحقیقی انجام نشد زیرا او یک “گاو مقدس” بود و بنابراین بالاتر از قانون
“صاحب ISPR، هنگامی که یک موسسه علیه گوسفند سیاه اقدام می کند، اعتبار خود را افزایش می دهد. موسسه ای که افراد فاسد را دستگیر می کند، خود را تقویت می کند.”
وی گفت: زمانی اقدام می شود که پزشک یا کارمندی در بیمارستان یادبود شوکت خانم (SKMH) کار اشتباهی انجام دهد.
عمران تاکید کرد: “این ارتش من است، پاکستان من نه فقط ارتش شما، بلکه ارتش ما است.” وی همچنین از سرکوب افرادی که انتقادات خود را نسبت به تشکیلات نظامی ابراز می کردند ابراز تاسف کرد و اظهار داشت که این اقدام در واقع به این نهاد آسیب می رساند.
عمران خان در ادامه گفت که در زمان حضورش در دادگاه اسلام آباد نیز نیازی به فراخواندن تعداد زیادی از پلیس و سایر مقامات نیست.
«اگر کسی حکمی دارد، مستقیماً پیش من بیاید […] من برای رفتن به زندان آماده هستم […] آنقدر پول خرج می کنند که انگار یک جنایتکار بزرگ به اسلام آباد می آید. به ما لطف کنید و چنین نمایشی را اجرا نکنید و مستقیماً حکم صادر کنید.”
وی همچنین با بیان اینکه نقشه ای که توسط «هری کثیف» طراحی شده بود، شامل یک باند از مردم بود، گفت اگر خدا بخواهد او حاضر است به دست آنها بمیرد. او ویدئوی خود را با دعوت از ملت به “آماده شدن” پایان داد.
در یک رویداد تکان دهنده، عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف که بعد از ظهر سه شنبه برای دو جلسه در دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) حضور داشت، در پرونده القادر تراست بازداشت شد.
پلیس اسلام آباد بیانیه ای را به نقل از بازرس کل (IG) اکبر نصیرخان منتشر کرد که عمران را در «پرونده تراست قدیر» بازداشت کرده است.
فرمانده انتظامی اسلام آباد همچنین با بیان اینکه وضعیت اسلام آباد عادی است، گفت: بند 144 در این شهر اعمال شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
پس از رسوایی توشا خانا – که مربوط به جنجال بر سر حراج 112 هدایای گرانبها بود که عمران خان و همسرش بوشرا بی بی به قیمت های اسمی از گنج خانه نگهداری کردند – رسوایی دیگری علیه نخست وزیر برکنار شده، همسرش بوشرا بی بی و دستیاران نزدیک آنها ذوالفقار عباس بخاری و ظهیر الدین بابر اعوان، در افشای تخلفات، خلأهای قانونی، گمانه زنی های مالی و مسائل عملیاتی تراست پروژه دانشگاه القدیر (AQUPT) ظاهر شده اند.
«عمران خان نخست‌وزیر سابق از ساختمان دادگاه ربوده شده، تعداد زیادی وکلا و مردم عمومی شکنجه شده‌اند، عمران خان توسط افراد ناشناس به مکان نامعلومی برده شده است، دادگاه عالی CJ اسلام‌آباد به پلیس داخلی و پلیس IG دستور داده است تا در داخل دادگاه حاضر شوند. 15 دقیقه در دادگاه.”
فیصل چودری، وکیل حزب تحریک انصاف، در ابتدا خبر دستگیری عمران را به Dawn.com تایید کرده بود که عامر فاروق، رئیس دادگستری IHC را نیز بر آن داشت تا به رئیس پلیس اسلام آباد، دبیر وزارت کشور و دادستان کل اضافی دستور دهد تا ظرف 15 دقیقه در دادگاه حاضر شوند.
اکانت رسمی حزب تحریک انصاف در توییتر نیز ویدئوی وکیل عمران را به اشتراک گذاشته و گفته است که وی در خارج از IHC “به شدت مجروح شده است”.
همچنین ویدئویی از تصاویری از دستگیری ادعایی عمران را به اشتراک گذاشت. این حزب گفت: «مردم شجاع پاکستان باید بیرون بیایند و از کشور خود دفاع کنند.