عمران خان پاکستان خواستار گفتگوهای فوری در میان بن بست با ارتش شد

اسلام آباد: عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان روز جمعه درخواست گفت وگوی فوری با مقامات دولتی کرد، زیرا فشارها بر او در بحبوحه سرکوب دستیاران و حامیان ارشد او که هزاران نفر را بازداشت کرده و بسیاری از آنها حزبش را ترک کردند، افزایش یافت.
خان از زمانی که سال گذشته در یک رای پارلمانی که به گفته او توسط ژنرال های ارشد کشور سازماندهی شده بود، از قدرت برکنار شد، درگیر کشمکش با ارتش بوده است. ارتش این موضوع را رد می کند.
این بن‌بست زمانی تشدید شد که در اوایل ماه جاری حامیان خان در اعتراضات خشونت‌آمیز پس از دستگیری کوتاه او در 9 می درگیر شدند.
خان در گفتگوی زنده ای که در یوتیوب پخش شد، گفت: “من می خواهم برای مذاکره درخواست کنم، زیرا آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد راه حل نیست.”
ناآرامی های سیاسی در حالی بدتر شده است که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه های اخیر مواجه است. تورم در بالاترین حد خود قرار دارد، رشد اقتصادی ضعیف است، و این نگرانی وجود دارد که کشور ممکن است بدهی های خارجی را نکول کند، مگر اینکه صندوق بین المللی پول پرداخت های تاخیری را باز کند.
استعفاهای حزبی
بسیاری از دستیاران ارشد خان اندکی پس از یورش هواداران وی و به آتش کشیدن تعدادی از تأسیسات نظامی در سراسر کشور دستگیر شدند. بسیاری از آنها آزاد شده اند و اندکی بعد استعفای خود را از حزب خان اعلام کردند. ده ها تن از رهبران رده میانی دیگر نیز ترک کرده اند.
خان گفت که آنها تحت فشار و به منظور تضعیف او و از بین بردن حزبش مجبور به استعفا شدند. او حزب خود را از حملات به تأسیسات نظامی در جریان ناآرامی های پس از دستگیری خود دور کرد و مجدداً خواستار انجام تحقیقات برای تعیین اینکه چه کسی در آن دخیل بود، شد.
اعضای حزب خان گفته اند که به میل خود آنها را ترک می کنند. بسیاری از آنها به نگرانی در مورد خانواده و سلامت خود اشاره کردند.
با این حال، نخست‌وزیر سابق لحنی مخالفت آمیز داشت و هشدار داد که محبوبیت حزبش تنها به دلیل سرکوب‌ها در حال افزایش است و همچنان در انتخاباتی که برگزار شود، پیروز خواهد شد. او گفت که فقط می خواهد صحبت کند تا کشور را از بحران کنونی خارج کند.
انتخابات سراسری قرار است تا نوامبر برگزار شود و نظرسنجی ها نشان می دهد که خان محبوب ترین رهبر کشور باقی مانده است.
خان اوایل این هفته گفته بود که کمیته ای را برای انجام مذاکرات تشکیل خواهد داد.
او می گوید تلاش های قبلی برای صحبت با ژنرال های قدرتمند کشور بی پاسخ مانده است. دولت غیرنظامی، ائتلافی از رقبای سیاسی او، نشان نداده است که با ادامه سرکوب حزبش، حاضر به گفتگو است.
دادگاه های نظامی
رعنا صنع الله، وزیر کشور، روز جمعه گفت که درخواست برای گفتگو در حالی صورت می گیرد که فشارها بر حزب و حامیان او افزایش یافته است که 33 نفر از آنها به اتهام حمله به تاسیسات نیروهای مسلح به ارتش تحویل داده شده اند تا در دادگاه های نظامی محاکمه شوند.
این 33 متهم از جمله هزاران نفری هستند که از زمان دستگیری خان در 9 مه که باعث اعتراضات خشونت آمیز در سراسر پاکستان شد، بازداشت شده اند.
خان به اتهام اختلاس دستگیر شد که او آن را رد کرد و متعاقبا با قرار وثیقه آزاد شد.
صنع الله در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد گفت: «متهمانی که به ارتش تحویل داده می شوند، کسانی هستند که به تأسیسات دفاعی بسیار حساس وارد شده اند».
او گفت که فقط کسانی که در نقض مناطق خارج از محدوده دخالت داشته باشند، طبق قوانین ارتش با محاکمه روبرو خواهند شد، که نشان می دهد محاکمه دسته جمعی در دادگاه های نظامی وجود نخواهد داشت.
اما او در پاسخ به سوالی پیشنهاد داد که خان نیز در دادگاه نظامی محاکمه شود و گفت: «تا آنجایی که خودم و مدارکی که داریم… این مرد معمار این همه آشفتگی و برنامه ریزی است. بنابراین بله او در این دسته قرار می گیرد.”
گروه های حقوق بشر نسبت به محاکمه های نظامی غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که نمی توانند محاکمه عادلانه را تضمین کنند. چنین دادگاه هایی به روی بیگانگان و رسانه ها بسته است.
وزیر گفت: پس از صدور حکم دادگاه نظامی، متهم حق دارد به دادگاه عالی و سپس دیوان عالی کشور شکایت کند.