عمران: عمران SC را علیه محاکمه در دادگاه های نظامی و استقرار نیروهای مسلح حرکت می دهد

اسلام آباد: تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست وزیر پیشین، روز دوشنبه در دادگاه عالی استقرار نیروهای مسلح در سه استان پاکستان و پایتخت فدرال، اسلام آباد، برای کمک به دولت غیرنظامی و محاکمه غیرنظامیان متهم به حملات 9 مه به تأسیسات نظامی در دادگاه های نظامی.
حزب تحریک انصاف اندکی پس از آنکه نخست وزیر شهباز شریف مدعی شد افرادی که در جریان اعتراضات اوایل ماه جاری به املاک نظامی حمله کرده بودند توسط دادگاه های ارتش کشور محاکمه خواهند شد، حزب تحریک انصاف را انتقال داد.
درخواست، توسط رهبر ارشد PTI ارائه شده است عمر ایوب خان، با استناد به اصل 245 قانون اساسی استدلال کرد که نیروها در پنجاب، خیبر پختونخوا، بلوچستان و اسلام آباد مستقر شده اند. در این ماده آمده است که نیروهای مسلح باید تحت دستورات دولت فدرال، از پاکستان در برابر تجاوزات خارجی یا تهدید جنگ دفاع کنند و با رعایت قانون، در صورت درخواست برای انجام این کار، به کمک قدرت مدنی عمل خواهند کرد.
حزب تحریک انصاف ادعا کرد که هدف از استقرار نیروها قربانی کردن سیاسی حزب تحت رهبری عمران و کاشتن بذر اختلاف بین ارتش و شخصیت های کلیدی سیاسی بوده است.
این دادخواست ادعا می‌کرد که محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی حقوق اساسی را نقض می‌کند و طبق درخواست PTI، “نقض آشکار روند قانونی” و تعهد پاکستان به قوانین بین‌المللی است. این دادخواست از دادگاه خواست استناد به ماده 245 و سرکوب مستمر انجام شده در صلاحیت آن را باطل و باطل اعلام کند.
در جریان بازداشت 48 ساعته خان در اوایل این ماه، هواداران وی به خودروها و ساختمان‌های دولتی از جمله املاک نظامی یورش بردند و برخی از آنها را به آتش کشیدند. حداقل 25 نفر در جریان تظاهرات کشته شدند و بیش از 8000 نفر از جمله رهبری درجه دوم تحریک انصاف تا کنون دستگیر شده اند.
در همین حال، مجلس ملی این کشور قطعنامه‌ای را تصویب کرده است که بر اساس قانون ارتش و قانون مبارزه با تروریسم، اغتشاشگران 9 مه را محاکمه خواهد کرد. این قطعنامه توسط وزیر دفاع تصویب شد خواجه آصف، پس از رای موافق اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب رسید. آصف با قرائت این قطعنامه گفت: «حوادث دلخراش و دلخراشی در 9 می رخ داد و این روز را باید «روز سیاه» حساب کرد.
با این حال، رئیس حزب تحریک انصاف مدعی است که دولت ائتلافی کنونی، متشکل از 13 حزب، با ارتش قدرتمند تبانی می کند تا او را از روند انتخابات دور نگه دارد. کل رهبری ارشد من در زندان است. من سه شنبه برای وثیقه به اسلام آباد می روم و احتمال دستگیری من 80 درصد است. این سیاستمدار 70 ساله گفت: هیچ حکومت قانونی وجود ندارد. او به رسانه ها گفت: «همه کاری برای از بین بردن دموکراسی ما انجام می شود.
خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رأی اعتماد در پارلمان از قدرت برکنار شد. از آن زمان او خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ملی شده است که در غیر این صورت بین اکتبر و نوامبر امسال برگزار می شود.