عید پاک: حملات اوکراین در میان دعاهای عید پاک برای صلح ادامه دارد

کیو: گلوله باران آخر هفته توسط نیروهای روسی دست کم هفت غیرنظامی کشته شدند. اوکراینی مقامات روز یکشنبه گزارش دادند که پاپ فرانسیس و اسقف اعظم کانتربری جاستین ولبی از پیام های سنتی عید پاک خود برای برجسته کردن جنگ در اوکراین و سایر درگیری ها در سراسر جهان استفاده کردند.
در حالی که روسیه به تمرکز خود بر تصرف تمام شرق صنعتی اوکراین، دو استان دیگر – خارکف در شمال شرقی و زاپوریژژیا ارتش اوکراین گزارش داد که در جنوب شرقی – مورد شلیک موشک، موشک و توپخانه قرار گرفت.
اوله سینیهوبوف، فرماندار خارکف، گفت که دو مرد روز یکشنبه در گلوله باران در کوپیانسک، شهری که روسیه قبل از اینکه نیروهای اوکراینی کنترل تقریباً تمام استان را مجدداً کنترل کنند، در دست داشت، جان باختند.
سینیهوبوف گفت که این شهر در اواخر روز یکشنبه همچنان مورد حمله قرار گرفت زیرا نیروهای روسی مناطق مسکونی را با پرتاب کننده های موشکی متعدد هدف قرار دادند.
وی در تلگرام گفت که در دیگر نقاط استان، یک مرد 30 ساله در شرایط وخیم پس از گلوله باران شهر چوهویو توسط روسیه در بیمارستان بستری شد.
به گفته آناتولی کورتف، دبیر شورای شهر، گلوله باران همچنین یک شبه دو نفر را کشت که یکی از آنها کودکی متولد سال 2012 در شهر زاپوریژژیا، مرکز آن استان بود.
یوری مالاشکو، فرماندار منطقه زاپوریژژیا، گفت که 18 محله در مجموع گلوله باران شدند. مالاشکو گفت که سه نفر در روز شنبه کشته و پنج نفر زخمی شدند.
زاپوریژژیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا و یکی از چهار استان اوکراینی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به طور غیرقانونی در ماه سپتامبر آن را ضمیمه کرد.
از آن زمان، ارتش روسیه به دنبال بیرون راندن نیروهای اوکراینی از آن مناطق، به ویژه استان های لوهانسک و دونتسک، که منطقه صنعتی موسوم به دونباس را تشکیل می دهند، بوده است.
باخموتشهری در دونستسک، شاهد طولانی ترین نبرد 13 ماهه جنگ بوده است.
تحلیلگران غربی گفته اند که نیروهای روسی اخیرا وارد مرکز شهر شده اند.
تصرف باخموت پس از بیش از هشت ماه به کرملین یک پیروزی بدخواهد و راهی برای پیشروی به سمت شهرهای بزرگ‌تر تحت کنترل اوکراین می‌دهد.
سرهنگ سرهی چرواتی، سخنگوی گروه نیروهای شرق اوکراین، یکشنبه گفت که ارتش روسیه واحدهای نخبه را به باخموت منتقل می کند.
چرواتی گفت که گروه واگنر، یک شرکت نظامی خصوصی روسی که جنگنده‌های آن حمله به باخموت را رهبری کرده‌اند، متحمل خسارات سنگینی شده است که باعث می‌شود در یگان‌های ارتش منظم از ارتش عادی، از جمله چتربازان و تفنگداران موتوری حرکت کنند.
اکثریت قریب به اتفاق اوکراینی‌های دارای وابستگی مذهبی خود را مسیحی ارتدوکس می‌دانند، مذهبی که عید پاک را در 16 آوریل امسال برگزار می‌کنند. برخی از کاتولیک ها عید پاک را در روز یکشنبه جشن گرفتند، در حالی که کلیساهای ارتدکس تعطیلات آخر هفته را یکشنبه نخل را جشن گرفتند.
پاپ فرانسیس هنگام ایراد سخنرانی عید پاک خود از بالکن مرکزی کلیسای سنت پیتر واتیکان، از خدا درخواست کرد که «به مردم عزیز اوکراین در سفرشان به سوی صلح کمک کند و نور عید پاک را بر مردم روسیه بتاباند.
فرانسیس گفت: «به مجروحان و همه کسانی که عزیزانشان را به دلیل جنگ از دست داده‌اند تسلیت دهید و اجازه دهید که زندانیان سالم و سلامت به خانواده‌های خود بازگردند.
عید پاک این باور مسیحی را تأیید می کند که عیسی روزها پس از مصلوب شدن از مردگان برخاست. ولبی، که به عنوان اسقف اعظم کانتربری، رئیس تشریفاتی انجمن انگلیکن در سراسر جهان است، گفت که این مناسبت امیدی را ایجاد کرد که “صلح واقعی یک رویا بی هدف نیست، بلکه واقعیتی است که مسیح از مردگان برخاسته است.”
او در خطبه ای که در کانتربری انگلستان ایراد شد، گفت: «به نظر می رسد که بی عدالتی و بی رحمی در زندگی کوتاه ما بر روی زمین پیروز می شود، حاکمان ظالم و ظالم ممکن است به نظر قوی تر شوند.» با این حال آنها ناپدید خواهند شد. قدرت قیامت بی نهایت از آنها بیشتر است».
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گزارش داد که نیروهای روسیه از صبح شنبه تا یکشنبه 40 حمله هوایی، 4 حمله موشکی و 58 حمله راکت‌اندازهای چندگانه را به مناطق مختلف اوکراین انجام دادند.
به گفته ستاد کل، روسیه حملات خود را بر جوامع لیمان، باخموت، آودیوکا و مارینکا در استان دونتسک متمرکز کرده است. پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک صبح یکشنبه گفت که دو غیرنظامی روز شنبه زخمی شدند.
مقامات در استان خرسون، جایی که نیروهای اوکراینی مجبور به عقب نشینی نسبی روسیه در نوامبر شدند، گفتند که منطقه جنوبی نیز حملات متعددی را دریافت کرد. آنها تلفات جانی را گزارش نکردند.
مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، اواخر روز شنبه گفت که فکر می‌کند تهاجم کلی روسیه «به اوج خود نزدیک می‌شود».
این موسسه به نقل از ایوان تیموچکو، رئیس شورای نیروهای ذخیره اوکراین برای نیروهای زمینی این کشور، گزارش داد که به نظر می رسد حملات اخیر روسیه برای منحرف کردن و متفرق کردن نیروهای اوکراینی که برای یک ضد حمله احتمالی آماده می شوند، طراحی شده است.
این اندیشکده گفت: تیموچکو اظهار داشت که نیروهای روسی در هیچ نقطه از خط مقدم پیشروی جدی ندارند.
این موسسه با اشاره به اینکه روسیه به شدت از توپخانه استفاده کرده است “کاستی های کلیدی در توانایی رزمی را جبران کرده است”، این موسسه گفت کمبود مهمات گزارش شده “توانایی ارتش روسیه برای ادامه جبران سایر ضعف ها و محدودیت های خود را تضعیف می کند.”