فام دوآن ترانگ، روزنامه‌نگار مخالف، به دلیل اقدامات ضد دولتی به 9 سال زندان در ویتنام محکوم شد.

به گفته تیم حقوقی خود و رسانه های تحت کنترل دولت، فام دوان ترانگ، که مطالبی را به طور گسترده در مورد حقوق بشر و خشونت پلیس ادعا شده در ویتنام منتشر می کرد، توسط دادگاه هانوی به “انجام تبلیغات علیه دولت” محکوم شد.

علیرغم اصلاحات اقتصادی گسترده و گشودگی فزاینده در برابر تغییرات اجتماعی، حزب کمونیست حاکم ویتنام سانسور شدید رسانه ای را حفظ کرده و انتقاد کمی را تحمل می کند.

تماس های دادگاه برای تایید حکم روز سه شنبه بی پاسخ ماند.

یکی از وکلای او، نگوین ون مینگ، گفت: «این حکم بسیار طولانی بود، نزدیک به حداکثر مدت برای چنین فعالیت‌هایی.

ترانگ، 43 ساله، ساعاتی پس از گفتگوی سالانه حقوق بشر آمریکا و ویتنام در اکتبر سال گذشته بازداشت شد، بازداشتی که سفارت ایالات متحده گفت می تواند بر آزادی بیان تأثیر بگذارد.

دانگ دین مان، یکی دیگر از اعضای تیم حقوقی او، گفت که این 9 سال حبس شدید است.

مانه گفت: “حکم بسیار طولانی است. قضات اصرار داشتند که فعالیت های ترانگ برای جامعه و اداره خطرناک است.”

فیل رابرتسون، معاون مدیر بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر، این حکم را حکمی غیرقابل قبول برای زنی شجاع خواند که فقط حرفش را زد.

او گفت: «حبس چنین اصلاح‌طلب متعهدی که به ترویج حقوق بشر، حکمرانی خوب و عدالت وقف شده است، کیفرخواست شدیدی است برای هر آنچه در ویتنام مستبد امروزی اشتباه است.»

“در یک جامعه دموکراتیک، ایده ها و نوشته های پربار ترانگ به جای جرم انگاری، مورد تحسین و تمجید قرار می گیرد.”

در ماه مه 2016، پلیس ترانگ را از شرکت در جلسه ای با باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، که از او دعوت کرده بود تا به او در انجمن فعالان بپیوندد، بازداشت و از شرکت او جلوگیری کرد.

دو سال بعد، او پس از ملاقات با یک هیئت اروپایی که برای گفتگوی سالانه حقوق بشر اتحادیه اروپا و ویتنام آماده می شد، بازداشت شد.