فرانسه: فرانسه برای اولین بار روزانه بیش از 100000 مورد ابتلا به کووید را مشاهده می کند، بستری شدن در بیمارستان نسبت به ماه گذشته دو برابر شده است.

پاریس: فرانسه بیش از 100000 عفونت کروناویروس را در یک روز برای اولین بار در همه‌گیری ثبت کرده است و بستری شدن در بیمارستان کووید-19 در طول ماه گذشته دو برابر شده است، زیرا نوع Omicron به سرعت در حال گسترش است، تلاش‌های دولت فرانسه برای جلوگیری از قرنطینه جدید را پیچیده می‌کند. .
به گفته سرویس بهداشت منطقه ای، بیش از یک نفر از هر 100 نفر در منطقه پاریس در هفته گذشته مثبت شده است. اکثر عفونت‌های جدید به نوع Omicron مرتبط هستند، که کارشناسان دولتی پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده در فرانسه غالب خواهد بود. Omicron در حال حاضر در بریتانیا، درست در سراسر کانال، مسلط است.
در همین حال، افزایش عفونت‌های نوع دلتا در ماه‌های اخیر باعث افزایش پذیرش در بیمارستان‌ها در فرانسه شده و واحدهای مراقبت‌های ویژه (ICU) را دوباره در تعطیلات کریسمس تحت فشار قرار داده است. طی هفته گذشته بیش از 1000 نفر در فرانسه به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و تعداد کل قربانیان این کشور به بیش از 122000 نفر رسید.
دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور ماکرون، دوشنبه نشست‌های اضطراری برگزار می‌کند تا در مورد گام‌های بعدی در مقابله با ویروس گفتگو کند. برخی از دانشمندان و مربیان خواستار به تعویق انداختن بازگشت به مدرسه پس از تعطیلات شده اند یا پیشنهاد کرده اند که منع رفت و آمد مجدد برقرار شود.
اما وزیر آموزش فرانسه می‌گوید مدارس باید طبق معمول در 3 ژانویه باز شوند و سایر مقامات دولتی در تلاش هستند تا از اقداماتی که به بهبود اقتصاد کشور ضربه می‌زند اجتناب کنند.
در عوض، دولت فرانسه امیدوار است که واکسیناسیون فزاینده کافی باشد. دولت در حال پیش‌نویس قانونی است که واکسیناسیون را به همه رستوران‌ها و بسیاری از اماکن عمومی ملزم می‌کند، به‌جای سیستم مجوز سلامت فعلی که به افراد اجازه می‌دهد در صورت عدم واکسینه شدن، آزمایش منفی یا مدرک بهبودی ارائه کنند.
در کشور همسایه بلژیک، دولت تدابیر جدیدی را از روز یکشنبه اعمال کرد که به موجب آن مکان‌های فرهنگی مانند سینماها و سالن‌های کنسرت تعطیل شدند.
برخی از مکان‌ها با این ممنوعیت مخالفت کردند و هزاران نفر از اجراکنندگان، سازمان‌دهندگان رویداد و دیگران روز یکشنبه در بروکسل علیه این تصمیم تظاهرات کردند و تابلوهایی را حمل کردند که روی آن نوشته شده بود «نمایش باید ادامه یابد» یا «بدون فرهنگ، آینده نیست». آنها دولت بلژیک را به استانداردهای دوگانه متهم می کنند، زیرا به بازارهای کریسمس، با ازدحام جمعیت و نوشیدن شراب داغ، اجازه داد تا باز بمانند، همراه با رستوران ها و بارها.
حتی کمیته علمی که به دولت بلژیک مشاوره می‌دهد درخواستی برای تعطیلی صنعت فرهنگ نکرده بود، و این باعث شد که مارک ون رانست ویروس‌شناس به این فکر کند که در بلژیک، «گلوهوین فرهنگ را شکست داد».
در همین حال، در هلند، دولت هلند فراتر از بسیاری از کشورهای اروپایی رفته است و همه فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و بارهای غیرضروری را تعطیل کرده و تعطیلات مدارس را در یک قرنطینه نسبی جدید تمدید کرده است.
در بریتانیا، جایی که نوع Omicron برای روزها غالب بوده است، الزامات دولت تا حد زیادی داوطلبانه و ملایم‌تر از آن‌ها در این قاره بوده است، اما دولت محافظه‌کار گفته است که می‌تواند محدودیت‌های جدیدی را پس از کریسمس اعمال کند. بریتانیا روز جمعه به بالاترین میزان ابتلای روزانه 122186 نفر رسید، اما ارقامی برای کریسمس گزارش نکرد.
اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی روز یکشنبه محدودیت‌های جدیدی را برای اجتماعی شدن اعمال کردند که عمدتاً اندازه تجمعات را محدود می‌کند، حرکاتی که صنایع رستوران‌ها، میخانه‌ها و کلوپ‌های شبانه آن را از نظر اقتصادی ویرانگر توصیف کرده‌اند.