فرانسه محدودیت‌های کووید-19 را در فوریه کاهش می‌دهد

پاریس: ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه عصر پنجشنبه اعلام کرد که دولت در ماه فوریه به کاهش برخی محدودیت های مرتبط با کووید-19 ادامه خواهد داد.
در طی یک کنفرانس مطبوعاتی، کاستکس تاکید کرد که نوع Omicron “کاملاً فقط یک آنفولانزا نیست.”
وی بار دیگر اهمیت واکسینه شدن را یادآور شد و گفت: احتمال ابتلای فردی که به طور کامل واکسینه شده است 4.5 برابر بیشتر از غیر واکسینه نشده است و 25 برابر کمتر احتمال دارد که به موارد شدید تبدیل شود. کاستکس اعلام کرد که مجوز واکسن، جایگزین مجوز بهداشتی فعلی، با توجه به تصمیم روز جمعه شورای قانون اساسی، از 24 ژانویه اجرایی می شود.
مجوز واکسن افراد را قادر می سازد بدون نیاز به ارائه تست منفی کووید-19 به مکان های عمومی دسترسی داشته باشند.
در مورد دسترسی به خانه های سالمندان و بیمارستان ها، مجوز واکسن اجباری نخواهد بود. نخست وزیر افزود: کودکان بین 12 تا 15 سال می توانند گواهی سلامت ارائه دهند و نه واکسن.
وی یادآور شد: از 24 بهمن ماه تمامی افرادی که 4 ماه پس از نوبت دوم واکسن تقویتی دریافت نکرده باشند دارای چرخه کامل واکسیناسیون محسوب نمی شوند.
با این حال، کاستکس اعلام کرد که از فوریه، برخی از محدودیت‌ها کاهش می‌یابد.
از 2 فوریه، محدودیت‌های تعداد افراد مجاز در رویدادهای داخلی و خارجی برداشته می‌شود. دیگر نیازی به ماسک در فضای باز نخواهد بود.
او افزود که دورکاری دیگر اجباری نخواهد بود، اما همچنان تشویق می شود.
از 16 فوریه، خوردن و آشامیدن در استادیوم ها، سینماها، وسایل نقلیه عمومی و همچنین ایستادن در کافه ها، کنسرت ها و افتتاح کلوپ های شبانه مجددا مجاز خواهد بود.
شورای علمی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «موج پنجم با نوع Omicron تمام نشده است و تأثیر آن بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی تا اواسط مارس بالا اما تا حدی قابل مدیریت خواهد بود».
در شب، آژانس بهداشت عمومی فرانسه 425183 مورد جدید کووید-19 در 24 ساعت گذشته شناسایی شد.
بیش از 52 میلیون نفر چرخه کامل واکسیناسیون داشته اند که 77.7 درصد از جمعیت فرانسه را تشکیل می دهد.