فرانسه مسجد را پس از موعظه “غیرقابل قبول” می بندد

پاریس: مقامات منطقه ای فرانسه روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که دستور بسته شدن یک مسجد در شمال این کشور را به دلیل ماهیت رادیکال موعظه امام این کشور صادر کرده است.
بنا به اعلام استان اواز که بووه در آن واقع شده است، مسجد در بووه، شهری با 50000 نفر جمعیت در 100 کیلومتری شمال پاریس، به مدت 6 ماه بسته خواهد ماند.
این بیانیه می‌گوید که خطبه‌های آنجا برانگیزاننده نفرت، خشونت و «دفاع از جهاد» است.
این اقدام دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که جرالد دارونین، وزیر کشور، گفت که او اقدام به بستن سایت کرده است زیرا امام در آنجا «مسیحیان، همجنس‌بازان و یهودیان را در خطبه‌های خود هدف قرار می‌دهند». وزیر گفت که این “غیرقابل قبول” است.
مقامات محلی قانوناً موظف بودند که یک دوره 10 روزه جمع آوری اطلاعات را قبل از اقدام آغاز کنند، اما روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که مسجد اکنون ظرف دو روز بسته خواهد شد.
روزنامه محلی کوریر پیکارد در این ماه گزارش داد که امام جماعت مسجد به تازگی مسلمان شده است.
این روزنامه به نقل از یکی از وکیل انجمن مدیریت مسجد گفت که سخنان وی “خارج از متن” بوده است و گفته است که امام در پی نامه فرمانداری از وظایف خود تعلیق شده است.
دولت فرانسه در اوایل سال جاری اعلام کرد که بررسی‌های عبادتگاه‌ها و انجمن‌هایی را که مظنون به گسترش تبلیغات اسلامی رادیکال هستند، تشدید خواهد کرد.
این سرکوب پس از قتل معلم ساموئل پتی در اکتبر 2020 صورت گرفت که به دنبال یک کمپین آنلاین علیه او به دلیل نمایش کاریکاتورهای جنجالی از پیامبر اسلام منتشر شده توسط مجله طنز شارلی ابدو در طول یک کلاس مدنی هدف قرار گرفت.
وزارت کشور این ماه گفت که حدود 100 مسجد و نمازخانه مسلمانان از مجموع بیش از 2600 نمازخانه فرانسه در ماه های اخیر به دلیل سوء ظن مبنی بر گسترش ایدئولوژی “تجزیه طلبانه” مورد بازرسی قرار گرفته اند.
بر اساس این گزارش، شش سایت به منظور بستن آنها بر اساس قوانین فرانسه علیه افراط گرایی و جدایی طلبی اسلام گرا مورد بازرسی قرار گرفتند.