فرانسه پرچم اتحادیه اروپا را پس از هیاهوی جناح راست برمی دارد

پاریس: مقامات فرانسوی روز یکشنبه پس از آنکه مخالفان راست‌گرای ماکرون رئیس‌جمهور ماکرون را به «پاک کردن» هویت فرانسوی متهم کردند، نصب موقت پرچم اتحادیه اروپا را از بنای یادبود طاق پیروزی در پاریس پایین آوردند. پرچم آبی به جای پرچم فرانسه در شب سال نو به نشانه نوبت فرانسه در ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا که برای شش ماه آینده برگزار خواهد شد، برافراشته شد.
طاق و سایر مکان‌های دیدنی از جمله برج ایفل نیز تا پایان این هفته با چراغ‌های آبی روشن می‌شوند. اما رقبای راست‌گرای ماکرون برای انتخابات ریاست‌جمهوری چهار ماه بعد از برداشتن پرچم فرانسه استفاده کردند و آن را توهین به میراث این کشور و کهنه‌سربازان آن خواندند. “ریاست اروپا بله، هویت فرانسوی را پاک کنید نه!” والری پکرسه، نامزد محافظه‌کار که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد می‌تواند رقیب اصلی مکرون در انتخابات آینده باشد، در توییتر خود نوشت. او از او خواست که پرچم فرانسه را بازگرداند.
مارین لوپن، نامزد راست افراطی نیز این اقدام را محکوم کرد. او حذف یک شبه پرچم اتحادیه اروپا را “پیروزی بزرگ میهنی” خواند و در توییتر مدعی شد که “بسیج گسترده” ماکرون را مجبور به عقب نشینی کرده است. اما یکی از مقامات ریاست جمهوری گفت که برداشتن پرچم قبل از طلوع فجر “مطابق با برنامه برنامه ریزی شده” بوده و اصرار دارد که برخلاف چراغ های آبی برای بناهای تاریخی، تنها قرار بود دو روز در قوس باشد.