فرستادن نماینده سازمان ملل به دلیل پیامدهای “بی سابقه” جنگ سودان

خارطوم: مقام ارشد بشردوستانه سازمان ملل متحد به دلیل “بحران بشردوستانه به سرعت رو به وخامت” در این کشور درگیر درگیری، عازم منطقه سودان است. و رئیس گفت.
اعلامیه روز یکشنبه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اندکی پس از رقیب سودانی صادر شد نیروها با غرش هواپیماهای جنگی و ادامه جنگ در پایتخت خارطوم، تمدید آتش بسی را که تا حد زیادی نقض کرده اند، اعلام کردند.
درگیری‌ها نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش را در مقابل معاون سابق او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) را بر عهده دارد، یک گروه شبه‌نظامی به شدت مسلح است.
از زمان شروع جنگ در 15 آوریل، بیش از 500 نفر کشته و ده ها هزار نفر فرار کرده اند.
استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در این باره گفت: “مقیاس و سرعت آنچه در سودان رخ می دهد بی سابقه است. ما از تاثیر فوری و بلندمدت آن بر همه مردم سودان و منطقه گسترده تر نگران هستیم.” بیانیه.
وی گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد “فورا” مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده امداد اضطراری خود را “با توجه به بحران انسانی در سودان” که به سرعت رو به وخامت است، به منطقه می فرستد.
آخرین آتش بس که به طور گسترده نقض شده بود، قرار بود نیمه شب (۲۲۰۰ به وقت گرینویچ) به طور رسمی منقضی شود، قبل از اینکه نیروهای رقیب تمدید ۷۲ ساعته را اعلام کنند، که ارتش سودان گفت که این آتش‌بس به دلیل «میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی» انجام شده است.
شامگاه یکشنبه، شاهدان گزارش دادند که درگیری‌ها ادامه دارد و به جز جت‌های جنگنده که بر فراز مناطق مختلف پایتخت و شهر دوقلوی آن، اومدورمان، در آن سوی رودخانه نیل به پرواز درآمدند.
سازمان هوانوردی غیرنظامی اعلام کرد که حریم هوایی سودان به استثنای پروازهای امدادی و تخلیه تا 13 می بسته خواهد ماند.
یکی از ساکنان جنوب خارطوم در اوایل روز گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت: «درگیری‌های بسیار شدید و تیراندازی‌های بلند صورت گرفته است.
پلیس سودان با تایید بیانیه ارتش گفت که علاوه بر پیچیده‌تر کردن میدان نبرد، پلیس ذخیره مرکزی، یک واحد شبه‌نظامی، در سراسر خارطوم مستقر شده‌اند تا از اموال شهروندان در برابر غارت محافظت کنند.
پلیس گفت که مرکز رزرو 316 “شورشی” را دستگیر کرده است، اشاره ای به RSF، که این اطلاعات را تایید نکرد و قبلا به پلیس در مورد پیوستن به مبارزه هشدار داده بود.
واشنگتن سال گذشته بانک مرکزی را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» مربوط به استفاده از «زور بیش از حد» علیه اعتراضات دموکراسی خواه پس از کودتای اکتبر 2021 که برهان و داگلو را به قدرت رساند، تحریم کرد.
RSF داگلو از نسل جانجاوید است که توسط دیکتاتور سابق عمر البشیر در منطقه غربی دارفور سودان به راه انداخته بود که منجر به اتهامات جنایات جنگی علیه بشیر و دیگران شد.
– “خدا نکند” – با برخورد پرتابه‌ها به ساختمان‌های مسکونی، کوتاهی منابع و غیرقابل تحمل بودن روزمرگی برای غیرنظامیان، کشورهای خارجی تلاش کرده‌اند تا اتباع خود را از طریق هوا، جاده و دریا تخلیه کنند.
اما میلیون‌ها سودانی هنوز در این کشور گرفتار هستند، جایی که امدادگران در میان کشته‌شدگان هستند و سازمان ملل اعلام کرد که امکانات بشردوستانه غارت شده است که باعث توقف همه عملیات‌های کمک رسانی شده است.
دوجاریک گفت: «ما بار دیگر از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی محافظت کنند، اجازه عبور امن را برای غیرنظامیانی که از مناطق جنگی فرار می‌کنند، احترام گذاشتن به کارکنان و دارایی‌های بشردوستانه، تسهیل عملیات امدادی، و احترام به پرسنل پزشکی، حمل‌ونقل و امکانات را فراهم کنند.» .
اولین هواپیمای صلیب سرخ هشت تن کمک های بشردوستانه را از اردن به بندر سودان آورد که تا کنون از درگیری ها دست نخورده است. این کمک ها شامل مواد جراحی و کیت های پزشکی برای تثبیت 1500 بیمار بود.
روز شنبه، وزارت بهداشت اعلام کرد که این خشونت ها حدود 4600 نفر را زخمی و حداقل 528 نفر را کشته است.
این ارقام احتمالا ناقص هستند.
برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داد که ناآرامی ها می تواند میلیون ها نفر را در کشوری که در آن 15 میلیون نفر برای زنده ماندن از قحطی به کمک نیاز داشتند، در گرسنگی فرو ببرد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تنها 16 درصد از مراکز بهداشتی در خارطوم فعال هستند و بسیاری از آنها گلوله باران شده اند.
مجذوب سعد ابراهیم، ​​یک پزشک در عاد دمار، در شمال خارطوم، هشدار داد که «وضعیت نمی تواند ادامه یابد»، زیرا تجهیزات پزشکی کم است.
به گفته وزارت وی، فرستاده برهان روز یکشنبه در ریاض با شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار کرد و وی خواستار برقراری آرامش در سودان شد.
مصر روز دوشنبه نشست اتحادیه عرب با نمایندگان دائمی خود را برای گفتگو در مورد وضعیت فراخوانده است.
– “شرایط خطرناک” – سازمان ملل گفت که بیش از 75000 نفر در داخل سودان آواره شده اند و تقریبا 40000 نفر از مرزها عبور کرده اند که عمدتا به چاد و همچنین سودان جنوبی و اتیوپی رفته اند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود 6000 نفر که بیشتر آنها زن هستند، طی دو هفته گذشته به جمهوری آفریقای مرکزی همسایه گریخته اند.
پادشاهی سعودی اعلام کرد که بیش از 5000 نفر با کشتی های عربستان سعودی از بندر سودان از طریق دریای سرخ به امن فرار کرده اند.
در میان آنها بدریه السید، شوهر عمانی او و پسرشان بودند که به حدود 50 نفر دیگر که روز یکشنبه با یک کشتی جنگی سعودی به جده رسیدند، پیوستند.
سید به خبرگزاری فرانسه گفت که از امنیت آنها سپاسگزار است اما نمی تواند این احساس را که در حال «از دست دادن یک کشور» است، از بین ببرد.
بریتانیا پس از انتقال بیش از 2000 نفر به خارج از کشور از فرودگاهی در نزدیکی خارطوم، اعلام کرد روز دوشنبه یک پرواز تخلیه اضافی از بندر سودان انجام خواهد داد.
همراه با نبردها در پایتخت، جنگ، غارت، و بی قانونی در منطقه طولانی مدت دارفور که دچار مشکل شده است، نگرانی های بین المللی خاصی را برانگیخته است.
سازمان ملل اعلام کرد حداقل 96 نفر در ال جنینا در دارفور غربی کشته شدند.