فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نسبت به تشدید بحران در صورت شکست مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران هشدار داد

وی افزود: در آینده‌ای نه چندان دور، باید به این نتیجه برسیم که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره یک توافق کاملاً جدید مذاکره کنیم و البته دوره‌ای از تشدید را طی خواهیم کرد. مالی، که به طور غیرمستقیم در حال مذاکره با ایران برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک، نام رسمی توافق است.

روز جمعه، دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام در وین به پایان رسید و حرکت چندان قابل‌توجهی به سوی توافق جدید به پایان رسید. مشخص نیست چه زمانی ممکن است مذاکرات از سر گرفته شود، اما مالی گفت: “ما امیدواریم نسبتاً زودتر”.

مالی همچنین گفت که ایران به توانایی تولید سلاح هسته ای در آینده نزدیک نزدیک می شود.

او گفت: “اگر آنها با سرعت فعلی خود ادامه دهند، ما چند هفته فرصت داریم، اما نه بیشتر از آن، در این مرحله، من فکر می کنم، نتیجه این خواهد بود که هیچ توافقی برای احیا وجود ندارد.”

مقامات ایرانی بر لغو فوری تمامی تحریم ها قبل از معکوس کردن هر یک از پیشرفت های هسته ای خود اصرار دارند. دولت بایدن آماده ارائه «توالی گام‌ها» با ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای است، اما نمی‌تواند رئیس‌جمهور آینده آمریکا را به توافق ملزم کند. مالی به اندرسون گفت: “ما با سیستمی آماده ایم که هر دو طرف بدانند چه کسی قرار است چه کاری را انجام دهد، چه زمانی، و ما آماده مذاکره در مورد آن هستیم.”

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در اوایل ماه جاری اذعان کرد که دولت بایدن به دنبال بازگشت به پایبندی متقابل به توافق 2015 بوده است، اما در حال “آماده سازی برای جهانی است که در آن هیچ بازگشتی به توافق تاریخی وجود ندارد”. مقامات آمریکایی و اروپایی نسبت به عدم ارائه پیشنهادهای «جدی» از سوی ایران برای بازگشت به پایبندی به توافق، که پس از خروج آمریکا از این توافق در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بدتر شد، ابراز نگرانی کرده اند.

مالی در برنامه “Connect the World” گفت: “به نظر می رسد بسیار واضح است که (ایران) تلاش می کند با گسترش برنامه هسته ای خود اهرمی ایجاد کند و امیدوار است از این اهرم برای دستیابی به یک توافق بهتر استفاده کند.

مالی گفت: “این کار نخواهد کرد.”

اگر آنها سعی کنند اهرم های بیشتری ایجاد کنند، شماره 1، معامله بهتری نخواهند داشت، زیرا آنچه که ما می گوییم آماده انجام آن هستیم همان چیزی است که پنج سال پیش مورد مذاکره قرار گرفت، (و) ثانیاً استراتژی آنها نتیجه معکوس خواهد داشت اگر چنین شود. رویکرد آنها.”

مذاکره کنندگان اروپایی هفته گذشته هشدار دادند که پس از اعلام توقف مذاکرات هسته ای وین در روز جمعه، نمایندگان آلمان، فرانسه و بریتانیا موسوم به E3، مزایای توافق هسته ای 2015 در “هفته ها” به جای “ماه” از دست خواهند رفت. ، گفت.

E3 پس از اینکه علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران تصمیم گرفت برای رایزنی به تهران بازگردد، توقف دور هفتم مذاکرات را «ناامیدکننده» خواند. به گزارش رسانه دولتی ایران، باقری کنی گفت که مذاکرات تا «چند روز دیگر» از سر گرفته خواهد شد.

مصطفی سالم و کایلی اتوود از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.