فرماندار: توکیو شراکت همجنس گرایان را به رسمیت می شناسد

توکیو: فرماندار آن گفت که توکیو به سمت به رسمیت شناختن مشارکت همجنس‌گرایان حرکت می‌کند و به بزرگترین شهر ژاپن تبدیل می‌شود، زیرا فعالان برای به رسمیت شناختن ملی تلاش می‌کنند.
ژاپن تنها کشور گروه هفت است که اتحادیه همجنس‌گرایان را به رسمیت نمی‌شناسد و قانون اساسی آن تصریح می‌کند که “ازدواج فقط با رضایت طرفین هر دو جنس انجام می‌شود”.
اما در سال‌های اخیر، مقامات محلی در سراسر کشور اقدامات خود را برای به رسمیت شناختن مشارکت همجنس‌گرایان انجام داده‌اند، و فعالان با این امید که دولت ملی را به سمت معکوس سوق دهند، شکایت‌هایی را تنظیم کرده‌اند.
فرماندار یوریکو کوئیکه اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد: «در پاسخ به خواسته‌های ساکنان توکیو و کسانی که با این موضوع نگران هستند، ما یک اصل اساسی برای به رسمیت شناختن مشارکت همجنس‌گرایان در این سال مالی پیش‌نویس خواهیم کرد.»
وی افزود که شهر برنامه ریزی کرده است تا این سیاست را تا پایان سال مالی بعد، پایان مارس 2023 معرفی کند.
گروه فعال ازدواج برای همه ژاپن در توییتی از این خبر استقبال کرد اما خاطرنشان کرد که “مشارکت آثار قانونی مشابه ازدواج ندارد”.
“دولت ملی، در (به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان) عجله کنید!” اضافه کردند.
منطقه شیبویا توکیو در سال 2015 اولین جایی در ژاپن شد که شروع به صدور گواهینامه نمادین “مشارکت” برای زوج های همجنس کرد.
بسیاری از مناطق از این روند پیروی کرده‌اند و فعالان می‌گویند که اکنون ۱۱۰ دولت محلی مشارکت همجنس‌گرایان را به رسمیت می‌شناسند و به زوج‌ها حقوقی از جمله امکان ملاقات با شریک زندگی خود در بیمارستان و اجاره ملک را با هم اعطا می‌کنند.
اما همه زوج‌های دگرباش جنسی در ژاپن در مناطقی زندگی نمی‌کنند که چنین گواهی‌هایی دارند – و حتی کسانی که این گواهی‌ها را دارند، گاهی اوقات به رسمیت شناخته نمی‌شوند.
سال گذشته، بیش از 12 زوج در سراسر ژاپن شکایت هایی را در اعتراض به قانون اساسی ناتوانی دولت در به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان تنظیم کردند.
در حکمی تاریخی در ماه مارس سال جاری، دادگاهی در شمال ساپورو اعلام کرد که ناکامی ژاپن در به رسمیت شناختن ازدواج همجنس‌گرایان خلاف قانون اساسی است، حکمی که توسط مبارزان به عنوان یک پیروزی بزرگ مورد استقبال قرار گرفت.
نظرسنجی‌ها عموماً نشان می‌دهند که اکثریت در ژاپن از به رسمیت شناختن ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند، اما حزب محافظه‌کار حاکم لیبرال دموکرات تمایلی به پیشبرد اصلاحات ندارد.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر، در مورد مسائل اجتماعی محتاطانه عمل کرده و در جریان رقابت رهبری حزبش در سال جاری گفت که “به نقطه پذیرش ازدواج همجنس گرایان نرسیده است”.