فرود اضطراری شکم جنگنده F-35A کره جنوبی

به گفته کارشناسان، فرود شکمی – فرود با ارابه فرود به سمت پایین – یک رویداد بی سابقه برای جنگنده رادارگریز 100 میلیون دلاری آمریکا بود که اکنون در بیش از 12 کشور در حال استفاده یا سفارش است.

یک مقام نظامی کره جنوبی که تایید نمی کند که آیا هواپیما در این حادثه آسیب دیده است، گفت: “جت فرود اضطراری انجام داد زیرا ارابه فرود امتداد نداشت. این بدان معناست که جت فرود شکمی را انجام داده است.”

به گفته یک مقام نظامی کره جنوبی، حتی اگر این کار انجام شود، مهارت‌های پروازی فوق‌العاده‌ای را توسط خلبان نشان می‌دهد که مقامات گفتند از فرود خارج شده است.

دیوید سنچیوتی، افسر سابق نیروی هوایی ایتالیا و سردبیر وبلاگ The Aviationist می‌گوید: فرود دنده بر روی F-35 ممکن است بسیار دشوار و خطرناک باشد، زیرا این هواپیما هنگام نزدیک شدن به تاچ داون زاویه حمله دارد.

پیتر لیتون، افسر سابق نیروی هوایی استرالیا که اکنون در مؤسسه آسیایی گریفیث مشغول به کار است، با اشاره به هواپیماهای نظامی قدیمی تر و پیچیده تر از F- می گوید: “اف-35 واقعا سریع فرود می آید. این یک F-16، 18 یا 111 نیست.” 35.

او گفت: «بسیار متعجبم که سیستم‌های دنده اضطراری کار نمی‌کردند یا استفاده نمی‌شدند.

لیتون همچنین از عدم پرتاب خلبان کره جنوبی ابراز شگفتی کرد، “اما واضح است که آنها کار درست را انجام دادند.”

مقامات کره جنوبی گفتند که تحقیقات در مورد این حادثه در جریان است.

به گفته سازنده این هواپیما، لاکهید مارتین، کره جنوبی اولین F-35 ساخت آمریکا خود را در سال 2019 به عنوان بخشی از سفارش اولیه 40 جت تک موتوره دریافت کرد.

ناو هواپیمابر جدید کره جنوبی می تواند شبیه یک مینی HMS ملکه الیزابت باشد

نسخه های F-35 همچنین توسط نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده و همچنین متحدان و شرکای ایالات متحده از جمله ژاپن، بریتانیا، استرالیا، ایتالیا، نروژ، هلند و اسرائیل پرواز می کنند. کشورهای بیشتری برای این جت سفارش داده اند.

حادثه روز سه‌شنبه اولین حادثه برای یک F-35 کره جنوبی است، اما طبق سوابق نگهداری شده توسط وب‌سایت جمع‌سپاری F-16.net، این جت‌ها حداقل در هشت حادثه دیگر دخیل بوده‌اند.

جدیدترین آنها از دست دادن یک F-35 بریتانیایی بود که در ماه نوامبر در دریای مدیترانه از ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth سقوط کرد. خلبان به سلامت از آن هواپیما خارج شد.
در ماه مه 2020، زمانی که یک هواپیمای اف-35 نیروی هوایی ایالات متحده در هنگام فرود در پایگاه نیروی هوایی اگلین در فلوریدا سقوط کرد، خلبان به سلامت از زمین خارج شد. نیروی هوایی علت سقوط این هواپیما را عوامل مختلفی از جمله خلبان و سیستم های هواپیما دانست.
در آوریل 2019، یک فروند F-35 ژاپنی در اقیانوس آرام در شمال ژاپن سقوط کرد و خلبان آن کشته شد. ارتش ژاپن علت این سانحه را عدم جهت گیری فضایی می داند، “موقعیتی که در آن خلبان نمی تواند موقعیت، نگرش، ارتفاع یا حرکت هواپیما را به درستی احساس کند.”

لاکهید مارتین می گوید F-35 “کشنده ترین، زنده ترین و متصل ترین هواپیمای جنگنده در جهان است که به خلبانان در برابر هر دشمنی برتری می دهد و آنها را قادر می سازد تا ماموریت خود را انجام دهند و سالم به خانه بازگردند.”