فواد چودری، دستیار نزدیک عمران خان، حزب تحریک انصاف را ترک کرد

اسلام آباد: در ضربه ای دیگر به عمران خان، نخست وزیر مخلوع پاکستان، فواد چودری، دستیار نزدیک وی و وزیر اطلاعات سابق او روز چهارشنبه از حزب خود استعفا داد که تحت فشار دولت به دلیل خشونت های 9 مه است.
استعفای چودری یک روز پس از آن صورت گرفت که شیرین مزاری، وزیر سابق حقوق بشر، از حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری خان 70 ساله استعفا داد و اقدامات حامیان نخست وزیر سابق را که به تأسیسات دفاعی حساس در سراسر پاکستان حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند محکوم کرد. 9 می.
وی در توییتی نوشت: در بیانیه قبلی ام که در آن به صراحت حوادث 9 مه را محکوم کردم، تصمیم گرفتم از سیاست فاصله بگیرم، بنابراین از سمت حزب استعفا داده و راه خود را از عمران خان جدا کردم.
چوداری در طول دولت خود به عنوان وزیر اطلاعات و رادیو و تلویزیون فدرال و وزیر علوم و فناوری فعالیت می کرد. او معاون ارشد حزب تحریک انصاف و سخنگوی حزب بود.
مزاری، 72 ساله، پس از آزادی برای چهارمین بار از 12 مه، زمانی که توسط پلیس از محل سکونت خود انتخاب و در ارتباط با خشونت در 9 می به زندان فرستاده شد، استعفا و بازنشستگی خود را از سیاست فعال اعلام کرد.
او از سال 2018 تا 2022 در رژیم خان به عنوان وزیر حقوق بشر خدمت کرد.
در 9 ماه مه، پس از آن که تکاوران شبه نظامی خان را از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) دستگیر کردند، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد.
کارگران حزب او در واکنش به دستگیری خان، ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.
مقر ارتش (GHQ) در راولپندی همچنین برای اولین بار مورد هجوم اوباش قرار گرفت.
پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.
هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.
چند تن از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف، از جمله چادری و مزاری، در پی ناآرامی ها دستگیر شدند.
شهباز شریف، نخست وزیر، روز یکشنبه گفت که افرادی که در حملات به تأسیسات نظامی دست داشته اند در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد، در حالی که متهمان حمله به اهداف غیرنظامی تحت قوانین غیرنظامی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه گفت که دولت در حال بررسی ممنوعیت احتمالی حزب تحریک انصاف خان پس از حملات هواداران وی به تاسیسات نظامی پس از دستگیری نخست وزیر سابق است.
خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.