فیس بوک تبلیغاتی را در مقایسه واکسن با هولوکاست فروخت

این تبلیغات توسط شرکت های کالایی اجرا شده است که در چند سال گذشته صدها هزار دلار در فیس بوک هزینه کرده اند.

روز دوشنبه، لارا لوگان، شخصیت فاکس نیوز، با مقایسه دکتر آنتونی فائوچی با یک پزشک بدنام نازی معروف به “فرشته مرگ” خشمگین شد – تقریباً در همان زمان تبلیغاتی در فیس بوک پخش می شد که ژاکتی با عبارت “من” را تبلیغ می کرد. من اصالتاً آمریکایی هستم، اما در حال حاضر در سال 1941 آلمان زندگی می کنم.
تبلیغ دیگری، عرضه واکسن‌ها را با هولوکاست مقایسه کرد – به‌طور نادرست و مضحک نشان می‌دهد که آنها بخشی از تلاشی برای کشتار مردم در مقیاس گسترده هستند.
این تبلیغ توسط یک صفحه فیس بوک به نام “Ride the Red Wave” اجرا شد. در اوایل سال جاری، این صفحه تبلیغاتی را برای تی شرتی منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود: “خائنان را دوباره بزرگ کن.”

بر اساس داده‌های بررسی‌شده توسط CNN، فیس‌بوک از ماه می از تبلیغاتی که توسط «Ride the Red Wave» اجرا می‌شود، بیش از ۲۸۰ هزار دلار درآمد کسب کرده است. این صفحه کمتر از 10000 دنبال کننده دارد، اما با پرداخت پول به فیس بوک، افرادی که این صفحه را اداره می کنند، به طور بالقوه می توانند به میلیون ها آمریکایی دسترسی پیدا کنند.

صفحه دیگری که توسط یک شرکت متفاوت اداره می شود، از سال 2019 تاکنون بیش از 500000 دلار برای تبلیغات فیس بوک هزینه کرده است. این شرکت به طور مرتب از فیس بوک برای تبلیغ تی شرت های ضد واکسن استفاده می کند.

یکی از آگهی‌های خرید در اواخر آگوست، تی شرتی را تبلیغ کرد که روی آن نوشته شده بود “مفتخرانه بدون سم” در کنار تصویر یک سرنگ. این شرکت تقریباً ۲۵۰۰ دلار به فیس بوک پرداخت کرد تا با تبلیغ ضد واکسن به ۴۵۰ هزار کاربر فیس بوک دسترسی پیدا کند. طبق داده های فیس بوک، این تبلیغات بیشتر توسط کاربران فیس بوک در تگزاس، فلوریدا و کالیفرنیا مشاهده شده است.

سخنگوی متا، شرکت مادر فیس‌بوک، گفت: تبلیغاتی که واکنش آمریکا به کووید-19 را با آلمان نازی مقایسه می‌کند، واکسن‌ها را با هولوکاست مقایسه می‌کند، و تبلیغی که نشان می‌دهد واکسن سم است، برخلاف سیاست‌های اطلاعات نادرست واکسن فیس‌بوک است.

با این حال، با توجه به اینکه این تبلیغات نقض کننده روی پلتفرم آن اجرا می شود، سیستم های تشخیص فیس بوک ظاهراً آنها را از دست داده اند.

سی ان ان همچنین در مورد تبلیغی که روی آن نوشته شده بود «خائنان به دار آویزان را دوباره بزرگ کنید» سؤال کرد، اما فیس بوک نگفت که این تبلیغ سیاست هایش را نقض کرده است.

فیسبوک به طور علنی نقش مثبت ظاهراً در تشویق آمریکایی‌ها به واکسینه شدن را تبلیغ کرده است. گای روزن، معاون صداقت این شرکت، در ماه ژوئیه پستی در وبلاگ نوشت و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به دلیل ادعای اینکه پلتفرم هایی مانند فیس بوک در حال کشتن مردم هستند، سرزنش کرد. بایدن بعداً از این ادعا عقب نشینی کرد.
لورا ادلسون، محققی در دانشگاه نیویورک که تبلیغات را در فیس‌بوک ردیابی می‌کند، به CNN گفت که فیس‌بوک همه تبلیغاتی را که می‌فروشد به صورت دستی بررسی نمی‌کند – بخشی از این دلیل است که تبلیغاتی که قوانین آن را نقض می‌کنند اجازه اجرا در این پلتفرم را دارند.

به گفته او، فیس بوک همچنین به نظر می رسد که رویکرد تعدیل لمسی سبک تری برای تبلیغات از صفحات به ظاهر تجاری، مانند آنهایی که تی شرت می فروشند، در مقایسه با صفحات مرتبط با کمپین های سیاسی دارد.

او به سی‌ان‌ان گفت: «شما لفاظی‌های بسیار قوی‌تری را خواهید دید که روی یک تی‌شرت چاپ شده‌اند، بسیار بیشتر از آن چیزی که در یک آگهی متقاعدکننده مستقیم می‌بینید».